راهنمای گام به گام برای مواجهه با جوش آوردن خودرو

مدیر وبسایت 2024/03/02
راهنمای گام به گام برای مواجهه با جوش آوردن خودرو

هر راننده در مسیر زندگی خود، با چالش‌هایی همراه است که باید با آنها روبرو شود. یکی از مسائلی که ممکن است به طور ناگهانی و ناخواسته راننده را متوقف کرده و مسائل فنی جلب کند، جوش آوردن خودرو به دلیل افزایش دما در آب رادیاتور است. این موضوع نه تنها بر عملکرد خودرو تأثیر گذار است بلکه ممکن است به سلامت سیستم خنک‌کننده و موتور آسیب برساند. جوش آوردن خودرو یکی از مشکلات رایجی است، که به خصوص در فصول گرم سال ممکن است گریبانگیر هر راننده‌ای شود. زمانی که به دلایل مختلفی از جمله کاهش آب رادیاتور، خرابی فن یا ترموستات دمای موتور به بیش از حد معمول برسد یا حتی خرابی یکی از لوازم یدکی کیا و هیوندای باشد، با نشانه‌هایی مانند بیرون زدن بخار از کاپوت ماشین یا رسیدن آمپر گرما به بالاترین حد مواجه خواهیم شد و به چنین وضعیتی در اصطلاح جوش آوردن گفته می‌شود. در ادامه این مطلب راهکارهایی ساده برای مواجهه با جوش آوردن بیش از حد خودرو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در این مقاله، قصد داریم علل جوش آوردن خودرو را تجزیه و تحلیل کرده و سپس به نکات و روش‌هایی که به رانندگان کمک می‌کنند از این مشکلات جلوگیری و بازیابی کنند، پرداخته و آگاهی لازم را در این زمینه فراهم سازیم. بدین ترتیب، هدف اصلی این است که رانندگان قادر به بهره‌گیری از خودروی خود به بهترین نحو باشند و در مسیر سفری آسوده و بی‌مشکل قرار گیرند.

عکس از به جوش آمدن خودرو

علت جوش آوردن خودرو و راهکار آن

نشانه‌های جوش آمدن خودرو

همان طور که گفته شد، جوش آوردن و بالا ماندن دمای موتور به مدت طولانی می‌تواند آسیب جدی به قطعات موتور و خودرو کیا و هیوندای نظیر خودروی سوناتا وارد کند و موجب خرابی شود و نیاز به تعویض لوازم یدکی سوناتا شوید و به همین دلیل نباید نشانه‌های جوش آوردن خودرو را نادیده بگیرید. برخی از مهمترین این نشانه‌ها عبارتند از:

  • احساس بوی سوختگی در خودرو؛ چنانچه بویی شبیه به سوختگی یا احتراق سوخت را حس کردید باید فورا توقف کرده و وضعیت موتور از نظر جوش آوردن را بررسی نمایید.
  • بالا رفتن غیر طبیعی آمپر یا درجه گرما بر روی نمایشگر داشبورد؛ بالا بودن آمپر نشانه‌ای مهم از گرمای موتور است که می‌تواند در اثر جوش آوردن یا ایراد در سیستم خنک کننده خودرو رخ داده باشد و باید علت آن به دقت بررسی شود.
  • گرم شدن بیش از حد کاپوت و خارج شدن بخار از آن.
  • سر و صدا غیر عادی از موتور مانند خر خر یا تق تق نیز ممکن است بر اثر گرمای زیاد موتور ایجاد شود.
  • کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت نیز از دیگر علائمی ‌است که ممکن است نشان از جوش آوردن موتور باشد.
  • روشن شدن چراغ چک، خطر و دما به طور همزمان نیز یکی دیگر از نشانه‌های جوش آوردن است.

فراموش نکنید که با دیدن هر کدام از این نشانه‌ها باید سریعا خودرو را متوقف کنید، اما از خاموش کردن سریع خودرو در این حالت خودداری نمایید، چرا که آسیب جدی به موتور خودروی شما وارد خواهد شد.

عکس از شخصی درحال بررسی خودروی به جوش آمده

نشانه‌های جوش آمدن خودرو

عوارض جوش آوردن خودرو

بالا رفتن بیش از حد دمای موتور به هر دلیلی که باشد می‌تواند، آسیب‌های جدی بر بخش‌های مختلفی موتور و خودرو وارد کند، از جمله مهمترین عوارضی که با تداوم کارکرد خودرو پس از جوش آوردن رخ می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از کار افتادن کامل موتور خودرو
  • آسیب واشرها و لاستیک‌های عایق کننده موتور خودرو
  • آسیب دیدگی پیستون و سیلندر‌های خودرو
  • کاهش قدرت موتور خودرو
  • تغییر شکل قطعات فلزی خودرو
  • ایجاد نشتی یا ترکیدگی رادیاتور و خرابی واشر‌ها و جنت‌ها
  • ذوب شدن یا اشتعال قطعات پلاستیکی خودرو
  • سوختن واشر سر سیلندر و ترکیب آب و روغن در موتور
  • کم شدن بیش از حد سطح روغن و سوختن آن
  • چسبیدن پیستون به سیلندر موتور به علت حرارت بسیار زیاد
  • از بین رفتن واشر‌های واتر پمپ و نفوذ آب به خارج از پمپ

اقدامات فوری هنگام جوش آوردن خودرو

زمانی که خودروی شما در اثر گرمای زیاد جوش بیاورد، باید آرامش خود را حفظ کرده و اقدامات زیر را انجام دهید:

توقف خودرو

پیش از هر کار دیگری با دیدن نشانه‌های جوش آوردن باید در نزدیکترین جای مطمئن خودرو را متوقف نمایید. ادامه رانندگی در چنین شرایطی و بالا بودن دور موتور، این گرما را افزایش داده و احتمال آسیب‌های وارده را افزایش خواهد داد.

خاموش نکردن خودرو

هرگز نباید با فرض خنک شدن موتور در زمان جوش آوردن بلافاصله ماشین را خاموش کنید؛ پس از توقف باید چند دقیقه‌ای فرصت دهید تا سیستم خنک کننده با چرخش آب در موتور دمای آن را سریعتر پایین بیاورد. عدم توجه به این نکته ممکن است باعث جام شدن و چسبیدن رینگ به بدنه سیلندر گردد.

عکس از خودرو به جوش آمده در جاده

هرگز خودرو را خاموش نکنید

قرار دادن خودرو در یک سطح هموار و بدون شیب

محلی که خودرو با دمای بالای موتور را متوقف می‌کنید، باید مسطح و بدون شیب باشد تا با ریختن مقداری آب بر روی رادیاتور بتوان با استفاده از جریان هوا دمای موتور را سریع‌تر پایین آورد و عمل خنک کنندگی نیز با سرعت بیشتری انجام شود.

درب کاپوت را باز کنید

این کار کمک می‌کند تا بخار زیر کاپوت سریع‌تر خارج شده و جریان هوا نیز به کمک سیستم خنک کننده آمده و دمای موتور با سرعت بیشتری کاهش یابد. در این مرحله می‌توان با ریختن مقداری آب بر روی رادیاتور این فرایند را سرعت بخشید.

درب رادیاتور یا مخزن انبساط را باز نکنید

یکی از خطرناک‌ترین کارهایی که ممکن است برخی افراد با جوش آوردن خودرو انجام دهند، باز کردن درپوش رادیاتور یا مخزن انبساط آب است. در این وضعیت آب به دمایی بالاتر از جوش رسیده است و با باز شدن این درب‌ها بخار آب با فشار بسیار زیاد می‌تواند موجب سوختگی انسان شود.

علت جوش آوردن ماشین در هوای سرد

باید توجه داشت که جوش آوردن خودرو در روزهای گرم سال ممکن است با وجود سالم بودن سیستم خنک کننده و تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله رانندگی با دور بالا یا رانندگی در ترافیک به مدت زیاد رخ دهد. اما در هوای سرد معمولا مهمترین دلیل این جوش آوردن می‌تواند وجود ایراد در سیستم خنک کننده خودرو باشد. از جمله مهمترین این مشکلات می‌توان به خرابی فن رادیاتور یا کم بودن سطح آب رادیاتور اشاره کرد. علاوه بر آن کثیف بودن و جرم زیاد پره‌های رادیاتور نیز ممکن است، مانع از عبور جریان هوا و در نتیجه جوش آوردن ماشین در هوای سرد شود. با بررسی منظم سطح مایع خنک کننده و اطمینان از سالم بودن سیستم خنک کننده موتور می‌توان از جوش آوردن خودرو در هوای سرد جلوگیری نمود.

راه‌حل‌های بلند مدت برای جوش آوردن خودرو

همان طور که گفتیم با انجام برخی از کار‌های در هنگام جوش آوردن خودرو می‌توان موجب پایین آمدن سریع‌تر دمای موتور شد. اما برای جلوگیری از تکرار چنین حالتی توجه به برخی موارد از جمله آب رادیاتور، روغن موتور و سلامت سیستم خنک کننده از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه برخی از مهم‌ترین اقداماتی را که برای پیشگیری از جوش آوردن خودرو باید انجام شود، مورد بررسی قرار می‌دهیم:

بررسی آب رادیاتور

اولین و مهم‌ترین نکته در جلوگیری از جوش آوردن خودرو، وجود سطح مناسب آب رادیاتور است. به همین منظور باید به صورت منظم، به خصوص در فصول گرم سال سطح آب مخزن انبساط و رادیاتور را بررسی کنید و در صورت کاهش، مطابق با دفترچه راهنمای خودرو به آن مایع خنک کننده و ضد جوش اضافه نمایید.

عکس شخصی درحال ریختن آب در رادیاتور خودرو

بررسی آب رادیاتور

بررسی روغن موتور

کاهش کیفیت روغن موتور در اثر کارکرد بیش از حد نیز عاملی در افزایش دمای موتور است و برای جلوگیری از بروز این وضعیت باید به صورت دوره‌ای و با توجه به استانداردهای توصیه شده توسط سازنده خودرو، روغن موتور را تعویض نمود. به طور معمول بعد از هر 4 تا 8 هزار کیلومتر کارکرد باید نسبت به عوض کردن روغن اقدام نمود، اما این عدد با توجه به نوع کارکرد، دمای هوا و نوع روغن می‌تواند متفاوت باشد.

بررسی اتصالات و لوله‌های آب

گاهی اوقات در اثر گذشت زمان و کارکرد موتور احتمال شل شدن بست‌ها و لوله‌های انتقال دهنده آب در سیستم خنک کننده وجود دارد؛ علاوه بر آن پوسیده شدن اتصالات و جنت‌ها نیز به مرور زمان دور از انتظار نیست؛ این موارد می‌توانند عاملی برای نشتی و کاهش سطح آب رادیاتور شوند. برای جلوگیری از بروز این مشکل توصیه می‌شود که در فواصل زمانی منظم، تمامی اتصالات و لوله‌های آب متصل به رادیاتور و موتور خودرو مورد بازدید قرار گیرند.

هواگیری رادیاتور

اگر به دلایل مختلفی از جمله جوش آوردن خودرو یا نشتی آب از اتصالات و لوله‌ها، مقداری از آب رادیاتور کم شود، احتمال ورود هوا به شبکه خنک کننده موتور وجود دارد و این هوا موجب می‌شود که موتور به درستی خنک نشده و ماشین جوش بیاورد. برای پیشگیری از چنین حالتی باید باید رادیاتور به روشی صحیح هواگیری شود.

عدم رانندگی با دور بالا و رانندگی طولانی مدت در ترافیک

از جمله اقداماتی که برای پیشگیری از جوش آوردن موتور می‌توان انجام داد، پرهیز از رانندگی با دور بالای موتور است. این وضعیت به خصوص در جاده‌های شیب دار ممکن است رخ دهد و سبب بالا رفتن دمای موتور شود. علاوه بر آن چنانچه ناچار باشید به مدت طولانی در ترافیک شلوغ رانندگی کنید، در جا کارکردن‌های مداوم و عدم جریان هوای مناسب موجب جوش آوردن و داغ شدن موتور خواهد شد. هر چند در بسیاری مواقع ممکن است قرار گرفتن در جا در بعضی وضعیت‌ها اجتناب ناپذیر باشد، اما سعی کنید تا حد امکان مسیرهایی را برای رانندگی انتخاب کنید که ترافیک کمتری داشته باشند.

بررسی پروانه و فن‌های خودرو

سالم بودن فن رادیاتور یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش دمای موتور است. در برخی خودروها می‌توان علاوه بر فن اصلی رادیاتور با نصب یک پروانه کمکی به کاهش دمای موتور به خصوص در فصل گرما کمک کرد. فراموش نکنید که به صورت مرتب کارکرد صحیح فن و پروانه‌های خودرو را مورد بررسی قرار دهید، چرا که خرابی این فن‌ها بلافاصله موجب جوش آوردن موتور و آسیب به رادیاتور و دیگر اجزای خودرو خواهد شد.

عکس از شخصی درحال چک کردن پروانه خودرو

بررسی پروانه و فن‌های خودرو

علت جوش آوردن ماشین در حالت در جا

همان طور که گفته شد رانندگی طولانی مدت در مسیر‌های پر پیچ و خم و با دور بالای موتور یا رانندگی در ترافیک می‌تواند، موجب جوش آوردن ماشین شود اما زمانی که خودروی شما در حالت درجا کار می‌کند و فشار چندانی به موتور وارد نمی‌شود؛ به چه علت ممکن است با جوش آوردن خودرو مواجه شد؟ از جمله مهم‌ترین این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کمبود آب رادیاتور

ممکن است سطح مایع خنک کننده به دلایل مختلفی از جمله شل شدن یا پوسیدگی بست‌ها و جنت‌ها کاهش پیدا کرده باشد و در نتیجه دمای موتور بالا رفته و موجب جوش آوردن ماشین خواهد شد.

  • جرم گرفتن رادیاتور و مسدود شدن منافذ آن

بروز این وضعیت در رادیاتور نیز باعث می‌شود که گرمای آبی که وارد رادیاتور شده است به درستی منتقل نشده و عمل خنک کنندگی به درستی انجام نشود

  • خرابی ترموستات

این قطعه وظیفه کنترل دما در سیستم خنک کننده را برعهده دارد و با خرابی یا وجود ایراد در ترموستات نیز احتمال عملکرد ناقص این سیستم و جوش آوردن خودرو افزایش می‌یابد.

  • خرابی فن رادیاتور

خرابی فن رادیاتور نیز عامل دیگر جوش آوردن موتور در حالت در جا می‌باشد عدم کارکرد صحیح این فن موجب می‌شود تا عمل خنک کنندگی آب در رادیاتور به درستی انجام نشده و دمای موتور کاهش پیدا نکند.

  • خرابی واتر پمپ در خودرو

خرابی واتر پمپ در خودرو نیز باعث می‌شود تا چرخش آب در سیستم خنک کننده به درستی انجام نشود و در نتیجه موجب جوش آوردن موتور خواهد شد.

پیشگیری از جوش آمدن در خودروهای کیا و هیوندای

به طور کلی برای پیشگیری از جوش آوردن خودرو روش‌های مشخصی وجود دارد و این راهکارها در مورد اغلب مدل‌های خودرو از جمله کیا و هیوندای نیز به کار گرفته می‌شود. از جمله مهمترین این اقدامات پیشگیرانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازدید منظم و دوره‌ای سطح آب رادیاتور و مخزن انبساط آب
  • استفاده از مایع خنک کننده استاندارد توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو
  • استفاده از ضد یخ و ضد جوش استاندارد
  • کنترل وضعیت شیلنگ‌ها و اتصالات سیستم خنک کننده خودرو
  • بررسی سطح مناسب روغن موتور و همچنین توجه به زمان تعویض به موقع آن
  • تمیز کردن مرتب رادیاتور برای جلوگیری از اختلال در جریان هوای عبوری از منافذ رادیاتور؛ برای این کار می‌توان از اسپری‌های مخصوص موجود در بازار استفاده کرد.
  • اطراف اگزوز خودرو را با پوشش‌های عایق مخصوص که مانع بازگشت گرمای اگزوز می‌شوند، استفاده کنید.
  • از رانندگی با دور بالا یا به صورت مقطعی و در فواصل کوتاه خودرو روشن و خاموش می‌شود خودداری کنید.
  • به طور منظم به نشانگر آمپر و دمای موتور بر روی نمایشگر داشبورد توجه داشته باشید و هرگونه تغییر غیر عادی در افزایش آمپر را بررسی نمایید.
عکس از شخصی ناراحت از به جوش آمدن خودرو اش

پیشگیری از جوش آمدن در خودروهای کیا و هیوندای

جمع بندی

در مسیر فراز و نشیب زندگی، هر راننده با چالش‌هایی روبرو می‌شود که توانایی مواجهه با آنها به اصرار و تدابیر صحیح بستگی دارد. یکی از مشکلات رایجی که ممکن است در این مسیر پیش آید، جوش آوردن خودرو به دلیل افزایش دما در آب رادیاتور است. این موضوع می‌تواند غیرمنتظره و ناخواسته به راننده چالش‌هایی ایجاد کند که نه تنها خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه به سلامت سیستم خنک‌کننده و موتور نیز آسیب می‌رساند.

در این مقاله به علت‌ها و راه‌حل‌هایی که برای جلوگیری و مقابله با جوش آوردن خودرو موثر هستند، پرداختیم. از اهمیت استفاده از آب با کیفیت گرفته تا نظافت دوره‌خنک‌کننده و چک کردن دقیق سیستم خنک‌کننده، هر یک از این تدابیر به رانندگان امکان می‌دهند تا با بهره‌گیری از دانش لازم، از جوش آوردن خودرو جلوگیری کرده و روند سفر خود را به صورت بی‌نقص و آسوده ادامه دهند.

با در نظر گرفتن این تدابیر و اقدامات، رانندگان می‌توانند خودروی خود را به بهترین نحو نگهداری کنند و از هزینه‌ها و مشکلات ناگهانی جلوگیری نمایند. از این رو، توصیه می‌شود که هر فردی که از خودرو استفاده می‌کند، این مفاهیم را به عنوان یک راهنمایی عملی و جامع در نظر بگیرد تا به بهترین شکل از وسیله نقلیه‌اش بهره‌مند شود.

الماس پارت

سوالات متداول

  • آیا جوش آوردن خودرو می‌تواند به سلامت خودرو آسیب برساند؟

بله، جوش آوردن خودرو ممکن است به سلامت خودرو آسیب برساند. افزایش دما در آب رادیاتور می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی در سیستم خنک‌کننده و موتور شود که ممکن است نیاز به تعمیرات گسترده و هزینه‌های بالایی داشته باشد.

  • چه عواملی می‌توانند به جوش آوردن خودرو منجر شوند؟

علل جوش آوردن خودرو می‌توانند متنوع باشند، از جمله استفاده از آب با کیفیت پایین، لوله‌های خنک‌کننده مسدود، و کمبود سیستم خنک‌کننده. این عوامل می‌توانند باعث افزایش دما در سیستم خنک‌کننده شده و خودرو را جوش آورده و آسیب برسانند.

  • چگونه می‌توان از جوش آوردن خودرو جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو، از آب با کیفیت استفاده کرده، نظافت دوره خنک‌کننده را منظم انجام داده و سیستم خنک‌کننده خودرو را به‌طور دقیق بررسی کرد. همچنین، مراقبت از سیستم خنک‌کننده و اعمال تدابیر مناسب در تعمیرات دوره‌ای می‌تواند به صورت مؤثر از جوش آوردن خودرو جلوگیری کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.