ابزارهای ضروری که هر راننده باید داشته باشد 

مدیر وبسایت 2024/03/24
ابزار ضروری خودرو.

برای شروع سفر با خودرو، علاوه بر اینکه باید از سالم بودن وسیله نقلیه خود مطمئن بود، لازم است تا برخی وسایل ضروری را نیز به همراه داشته باشید تا در برابر اتفاقات پیش بینی نشده غافلگیر نشوید. در طی یک سفر طولانی مدت جاده ای، احتمال روبرو شدن با حوادثی از قبیل پنچر شدن، پاره شدن تسمه یا خرابی خودرو وجود دارد و برای مقابله با این مشکلات، همراه داشتن برخی ابزار ها برای راننده ضروری است. در ادامه این مطلب با برخی از مهمترین این تجهیزات و کارکرد آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

خودرویی که داخل آن تمام ابزار ضروری موجود است.

تمامی ابزار ضروری باید در خودرو، حاضر و سالم باشند.

 

ابزارهای ضروری در خودرو

همان طور که گفته شد؛ وجود برخی از وسایل در هر خودرو ضروری است و می تواند در حوادث پیش بینی نشده به کمک شما بیاید. از جمله مهمترین این وسایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 – جعبه ابزار

برای انجام تعمیرات ساده در مواقع مهم، همواره باید ابزار ضروری خودرو مانند آچار رینگی، پیچ گوشتی دوسو و چهارسو، انبردست، چاقوی معمولی و سیم چین را به همراه داشت.

 

2 – دفترچه راهنمای خودرو

از دیگر وسایل ضروری هر خودرو دفترچه راهنمایی است که توسط شرکت سازنده ارائه می شود. در این دفترچه ها معمولا توضیحات کاملی در مورد روش نگهداری خودرو و چگونگی مقابله با مشکلات ایجاد شده برای خودرو درج شده است.

 

3 – نوار چسب داکت

برای درزگیری موقت لوله ها یا جنت خودرو می توان از این چسب های پهن و محکم استفاده کرد. به همین دلیل این وسیبه را باید به عنوان ابزار ضروری خودرو، همیشه همراه داشت.

 

4 – کابل اتصال باتری

اگر باتری شما به هر علتی خراب شده باشد، برای گرفتن برق از باتری یک خودروی دیگر نیاز به این کابل خواهید داشت.

 

 

لاستیکی که تمامی ابزار ضروری داخل آن چیده شده است.

حتما قبل از صفر یا طی کردن مسیر طولانی از سلامت ابزار خود مطمئن شوید.

5 – زاپاس و اسپری پنچر‌گیری

هر چند داشتن یک زاپاس امری ضروری در هر خودرو است اما برای اطمینان بیشتر باید اسپری پنچرگیری نیز به همراه داشت تا در نبود زاپاس بتوان به طور موقت تا رسیدن به تعمیرگاه از خارج شدن بیشتر باد چرخ جلوگیری کرد.

 

6 – جک خودرو و آچار چرخ

برای تعویض چرخ پنچر شده مسلما باید در هر خودرو جکی متناسب با وزن آن وجود داشته باشد. به همین دلیل جک و آچار چرخ نیز به عنوان وسایل ضروری هر خودرو شناخته می شوند.

 

7 – زنجیر چرخ

همراه داشتن این وسیله به خصوص اگر قصد سفر به مناطق سردسیر و برفی را دارید، کاملا ضروری است و به کمک این وسیله می توان از انحراف و لغزش چرخ ها جلوگیری کرد.

 

8 – روغن ترمز

روغن ترمز نیز یکی دیگر از ابزار ضروری خودرو است که باید هر راننده ای همراه خود داشته باشد؛ البته فراموش نکنید که این روغن متناسب با نوع روغن ترمز مصرفی خودروی شما باشد.

 

9 – آب  و آب رادیاتور

وجود بطری آب آشامیدنی و آب رادیاتور همواره جزء اولین اولویت هایی است که باید در جمع آوری مواد ضروری در خودرو مورد توجه قرار بگیرد.

 

10 – چراغ‌ قوه

همراه داشتن یک چراغ قوه سالم و پر نور در خودرو به خصوص اگر در شب قصد رانندگی دارید، یک ضرورت مهم است که می تواند در خرابی های احتمالی خودرو در تاریکی به شما کمک کند.

 

11 – کپسول آتش‌ نشانی

با وجود مواد مختلف قابل اشتعال در خودرو احتمال بروز آتش سوزی نیز دور از ذهن نیست و به همین دلیل داشتن یک کپسول آتش نشانی در ماشین ضروری به نظر می رسد. البته فراموش نکنید که این کپسول ها باید به صورت سالانه شارژ شوند تا عملکرد مناسبی در زمان مهار آتش داشته باشند.

 

12 – مثلث احتیاط یا شبرنگ

این وسیله پلاستیکی معمولا در تمامی خودرو ها وجود دارد و در مواقع خرابی ماشین یا توقف اجباری در مسیر دیگر خودروها؛ چند متر عقب تر از محل توقف قرار داده می شود تا دیگر رانندگان را از مشکل ایجاد شده مطلع کرده و از بروز تصادف جلوگیری شود.

علاوه بر این موارد وسایلی دیگری از قبیل کابل بکسل، تسمه زاپاس و تلمبه برقی را نیز می توان به عنوان موارد ضروری در صندوق عقب خودرو قرار داد.

 

نمای نزدیک از دستگاه شوک به باطری.

ابزار کنترل برق ماشین، همچون استارتر، بهتر است که داخل ماشین و همراه شما باشند.

 

ابزارهای خاص خودروهای کیا و هیوندای

زمانی که با خودروهای کیا و هیوندای رانندگی می کنید نیز مانند هر خودروی دیگر باید وسایل ضروری از قبیل زاپاس، جک و آچار چرخ، کپسول آتش نشانی و جعبه ابزار را همراه خود داشته باشید. تنها نکته متفاوت این است که در تهیه برخی از این وسایل از جمله روغن ترمز یا آچار چرخ حتما از انواع توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو استفاده شود تا از مشکلات احتمالی در مواقع ضروری جلوگیری شود. برخی ابزار از کارخانه داخل خودرو قرار داده می‌شوند. به طور مثال، از لوازم یدکی کیا، می‌توان به چراغ مثلثی هشدار اشاره کرد.

 

 چگونگی نگهداری ابزار در خودرو

هر چند وجود ابزار در خودرو می تواند در زمان بروز خرابی بسیار کمک کننده باشد؛ اما شلوغ کردن بیش از حد صندوق عقب علاوه بر بی نظمی، موجب سنگینی بی دلیل وزن وسیله نقلیه خواهد شد. بهتر است تا از جدا کننده ها و نظم دهنده های مختلفی که در بازار برای صندوق عقب خودرو وجود دارد، استفاده کنیم و برای نگهداری ابزار نیز از جعبه ابزار های استاندارد استفاده نماییم؛ زمانی که ابزار مورد نیاز خود را در جعبه ابزار یا کیف ابزار قرار می‌دهید، علاوه بر دسترسی آسانتر به تمامی آنها، از آسیب دیدن و گم شدن آنها در طی سفر نیز جلوگیری کرده اید.

 

ابزاری که به صورت مرتب، داخل کیف مخصوص چیده شده اند.

نگهداری ابزار در جای مخصوص و مناسب، از عوامل ضروری در سلامت آن هاست.

 

ابزار اضطراری برای خرابی خودرو

از میان وسایلی که به عنوان ابزار ضروری هر راننده از آنها نام برده می شود، برخی به عنوان ابزار اضطراری در خرابی های احتمالی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله مهمترین این ابزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 – دستگاه استارتر جامپر اتوماتیک

با از کار افتادن باتری یا خالی شدن شارژ آن می توان به کمک کابل جامپر از باتری یک ماشین دیگر کمک گرفت اما در شرایطی که در خارج از شهر یا زمان نامناسبی قرار داشته باشید که امکان باتری به باتری فراهم نباشد؛ استفاده از دستگاه استارتر جامپر بهترین گزینه است. این وسیله معمولا دارای یک باتری بزرگ قابل شارژ است که تا حدود یکسال توانایی نگهداری شارژ را دارد و علاوه بر استارت باتری می توان از آن به عنوان یک پاوربانک برای شارژ وسایل الکترونیکی خود نیز استفاده کرد.

 

2 – جک و آچار چرخ

وجود این وسایل در زمان پنچر شدن لاستیک خودرو کاملا ضروری است و معمولا کارخانه سازنده خودرو از همان ابتدا جک و آچار متناسب با چرخ خودرو را به مشتری تحویل می دهند.

 

3 – اسپری پنچرگیر

یکی از متداول ترین خرابی های هر خودرو پنچر شدن چرخ هاست و در چنین شرایطی می توان در نبود زاپاس به صورت موقت از این چسب برای جلوگیری از خروج بیشتر باد لاستیک تا رسیدن به اولین آپاراتی استفاده کرد

علاوه بر این ابزار اضطراری، در صورتی که آشنایی اندکی با تعمیرات جزئی خودرو داشته باشید می توانید به همراه خود موادی از قبیل نوار چسب داکت، مفتول نازک، بست پلاستیکی و تسمه زاپاس خودرو داشته باشید تا در خرابی های احتمالی از آنها برای رفع موقت ایراد به وجود آمده استفاده نمایید.

 

ابزار ضروری ماشین که بر روی زمین چیده شده اند.

به دلیل احتمال بالای پنچری نسبت به دیگر مشکلات، حتما جک و آچار چرخ را همراه خود داشته باشید.

 

اهمیت بروزسانی مداوم ابزار خودرو

همان طور که گفته شد همراه داشتن لیستی از وسایل ضروری در خودرو به خصوص زمانی که قصد پیمودن مسافتی طولانی را دارید، ضروری می باشد. اما در نگهداری این وسایل در ماشین خود باید توجه داشته باشید که برخی از آنها به صورت دوره ای نیاز به بررسی دارند. از جمله نکاتی که در به روز رسانی این تجهیزات باید مورد توجه قرار گیرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 – هر چند وقت یکبار وسایل موجود در خودرو را نظم دهی مجدد کنید.

2 – از نظم دهنده یا سبد های شفاف جدا کننده استفاده نمایید.

3 – تاریخ شارژ کپسول آتش نشانی را به صورت ماهانه بررسی نمایید.

4 – سالم بودن ابزار  و میزان کافی مایعاتی مانند آب رادیاتور و روغن ترمز را بررسی کنید.

5 – معاینه فنی به موقع را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

 

یک ماشین که صندوق عقب آن با وسایل مختلف، پر شده است.

از سنگین کردن بیش از حد خودرو بپرهیزید و تنها ابزار ضروری را همراه داشته باشید.

 

جمع بندی

در دنیای پرتلاطم و غیرقابل پیش‌بینی امروز، داشتن ابزارهای ضروری در خودرو نه تنها یک امر توصیه شده بلکه یک ضرورت است. همانطور که “هنری فورد”، پیشگام صنعت خودروسازی، می‌گوید: “هر کسی که همیشه آماده است، هرگز با مشکل مواجه نمی‌شود”. این جمله بر اهمیت آمادگی در برابر شرایط غیرمنتظره تاکید می‌کند و نشان می‌دهد که داشتن ابزارهای ضروری در خودرو می‌تواند در مواقع بحرانی به ما کمک کند تا با چالش‌ها به شیوه‌ای موثرتر روبرو شویم. داشتن ابزارهای ضروری در خودرو به ما این امکان را می‌دهد که با اطمینان بیشتری به سفر خود ادامه دهیم و در برابر ناملایمات جاده مقاومت کنیم.

الماس پارت

سوالات متداول

1 – وسایل مورد نیاز صندوق عقب ماشین چیست؟

وسایل ضروری برای صندوق عقب ماشین شامل جک و آچار چرخ برای تعویض تایر، کابل جامپ استارتر برای راه اندازی مجدد باتری، کیت کمک‌های اولیه برای مواقع اضطراری، و چراغ قوه برای دید در شب یا مکان‌های تاریک می‌شود.

2 – وسایل مورد نیاز ماشین برای سفر کدام هستند؟

برای سفر با ماشین، داشتن کیت کمک‌های اولیه، کابل جامپ استارتر، آب و مواد غذایی اضطراری، نقشه یا دستگاه GPS، و کیسه خواب یا پتو برای مواقع اضطراری ضروری است. این وسایل به شما کمک می‌کنند تا در شرایط مختلف آماده باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.