پیشگیری از کاهش عمر باتری با کشف علت خوابیدن باتری ماشین

مدیر وبسایت 2024/02/19
باتری خودرو

خوابیدن باتری ماشین ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد. علت خوابیدن باتری ماشین، می‌تواند استفاده نادرست یا طولانی مدت از ماشین بدون راندن آن باشد. زمانی که ماشین برای مدت طولانی ترک می‌شود بدون اجرای موتور، باتری ماشین تدریجاً خالی می‌شود. عوامل دیگری مانند کمبود نور خورشید برای شارژ باتری از طریق پنل‌های خورشیدی یا مشکلات در سیستم شارژ ماشین نیز می‌توانند به خوابیدن باتری ماشین منجر شوند.

باتری از اساسی ترین اجزاء ماشین محسوب می شود. خرابی یا عدم عملکرد صحیح این عضو مهم، عدم کارکرد خودرو را در پی دارد. بنابراین کسب دانش درباره باتری و سیستم الکتریکی ماشین خود، احتمال هر گونه نقص را کاهش می دهد. اگرچه عمر متوسط باتری ها 3 تا 5 سال برآورده شده اما عادات رانندگی و عوامل محیطی بر آن اثرگذار است. یکی از رایج ترین نواقص در این زمینه تخلیه باتری می باشد. در این مقاله از مجله الماس پارت قصد داریم درباره این مورد با شما صحبت کنیم.

باتری خودرو

دلایل خوابیدن باتری ماشین

علت خوابیدن باتری ماشین

بررسی دلایل خوابیدن باتری ماشین می‌تواند به شناخت بهتر این پدیده و پیشگیری از آن کمک کند. یکی از عوامل مهم در این خصوص، عدم استفاده منظم از ماشین است. زمانی که ماشین برای مدت طولانی ترک می‌شود بدون اجرای موتور، باتری به تدریج تخلیه می‌شود. همچنین، فرآیند شارژ نامناسب باتری، از جمله شارژ ناکافی یا بیش از حد، می‌تواند باعث کاهش عمر مفید باتری و در نتیجه خوابیدن زودرس آن شود.

در ادامه به بررسی شش علت اساسی به وجود آمدن این مشکل، پرداخته ایم.

  • روشن گذاشتن چراغ های جلو

یکی از مهم ترین و شایع ترین علت خوابیدن باتری ماشین عدم توجه به روشن بودن چراغ های خودرو می باشد، مخصوصا زمانی که خودرو شما صفر است باید بیشتر مراقب این مورد باشید وقتی که هنگام شب  خودروی خود را خاموش می کنید فراموش می کنید چراغ های خودروی خود را خاموش کنید به طور حتما این کار موجب خوابیدن باتری ماین شما می شود زیرا روشن بودن چراغ ها موجب تخلیه کامل باتری ماشین می شود چراغ های خودرو تا باتری را تخلیه نکنند خاموش نمی شوند البته این مشکل در مورد خودروهای جدید تر صدق نمی کند زیرا با خاموش شدن خودروها چراغ های خودرو نیز خاموش می شوند و از خوابیدن باتری ماشین شما جلوگیری می کنند. مورد دیگر غیر چراغ های خودرو باز بودن صندوق عقب، روشن بودن چراغ هی داخلی و درب های خودرو نیز می باشد.

  • برق دزدی در خودرو

حتی زمانی که خودروی شما خاموش است برق مورد نیاز قطعات مختلف خودرو مانند رادیو ،قفل مرکزی دزدگیر و غیره توسط دینام و باتری تامین می شود، در مانی که دینام خودرو کار نمی کند و خاموش است اجزای الکترونیکی خودرو آنقدر مصرف برقی ندارند که بتوانند کل باتری خودرو را به طور کامل تخلیه کنند. پس اگر با وجد خاموش بودن کلیه چراغ ها و بسته بودن درب های خودرو باتری خودرو شما خوابید و تمام شد مطمئن باشید که مشکل از جای دیگری است ، مشکلی که بسیاری از متخصصان و مکانیک های خودرو به اصطلاح برق دزدی از آن نام می برند. اگر خودروی شما دچار برق دزدی شده است پس مشکل از مدارها، له ها و سیستم های برقی داخلی خودرو است که می تواند علت خوابیدن باتری ماشین شما باشد. برای حل این مشکل هم باید به متخصص و مکانیک مراجعه کنید.

  • خوردگی یا شل شدگی اتصالات باتری

یکی ز علت های دیگری که در خوابیدن باتری خودرو نقش مهمی را دارد شل شدگی و یا پوسیدگی ورودی ها و خروجی و به طور کلی اتصالات مربوط به باتری می باشد. وقتی این اتصالات دچار خرابی باشند با تری نمی تواند انرژی لازم را منتقل کند و در نهایت راننده هنگام استارت خودرو با مشکل مواجه می شود و خودروی شما روشن نمی شود.

  • هوای خیلی سرد یا گرم

یکی دیگر از عواملی که در خوابیدن باتری نقش دارد تاثیر دما است سرد بودن بیش از حد و گرم بودن بیش از حد هوا موجب می شود که باتری شما انرژی موجود در خود را تخلیه کند، البته این نکته را هم باید گفت که باتری های جدید تر مقاومت بیشتری در مقابل دمای هوا دارند. پس اگر باتری خودروی شما قدیمی تراست باید مراقب این مورد نیز باشید.

  • سفرهای کوتاه مدت مکرر

یکی دیگر از عوامل خوابیدن باتری ماشین روشن کردن و خاموش کردن مکرر خودرو می باشد اگر به هر دلیلی مسافت های کوتاه را دررزو طی می کنید و مدام درحال روشن و خاموش کردن خودروی خود هستید ممکن است که باتری خودروی شما بخوابد و این میتواند علت خوابیدن باتری ماشین باشد.

  • باتری قدیمی

به طور میانگین طول عمر باتری هر خودرویی به طور میانگین 5 سال می باشد و عوامل مختلفی مانند آب و هوا و مواردی که د بالاتر به آن اشاره کردیم می تواند در کاهش عمر باتری خودرو موثر باشد پس اگر باتری قدیمی را در خودروی خود قرار داده اید و باتری خودروی شما چندین سال است که کار میکند بهتر است که به فکر خرید یک باتری جدید تر باشید.

باتری خودرو در حال قرار گرفتن در خودرو

نشانه های خوابیدن باتری ماشین

علائم خوابیدن باتری ماشین

خوابیدن باتری ماشین هنگام رانندگی و یا هنگام روشن کردن خودرو اول صبح علائم و نشانه های خاصی دارد که اگر مقدار کمی هم از خودرو سر دربیاورید به راحتی میتوانید این مشکل را تشخیص دهید.

  • روشن نشدن ماشین

زمانیکه با استارت زدن ماشین روشن نشده و در واقع احتراق صورت نگیرد، احتمالا تخلیه باتری رخ داده است. در این زمان هیچ نیرویی از سمت باتری منتقل نمی گردد.

  • صدا دادن استارت

گاه استارت به آرامی می چرخد و صدای روشن شدن ایجاد می شود اما عملکرد موتور را به دنبال ندارد. در چنین حالتی استارت معیوب یا باتری خوابیده به عنوان علل اصلی مدنظر بوده و علت خوابیدن باتری ماشین باید بررسی شود.

  • روشن شدن کند موتور

عموما در آب و هوای سرد، عملکرد باتری کاهش یافته و این امر کارکرد کند موتور را منجر می گردد. بدین ترتیب زمان بیشتری نسبت به حالت معمول طول می کشد تا موتور روشن شده و کار کند.

  • موتور بلافاصله خاموش می شود

گاه وسیله نقلیه پس از استارت، آغاز به کار کرده و موتور روشن می گردد، اما به جای ادامه دور آرام خود، فورا خاموش می شود. در این حالت اگرچه شارژ باتری ممکن است به اندازه ای باشد که موتور را به کار اندازد اما به سرعت از کار افتاده و اختلال در سیگنال های ارسالی به ماژول کنترل موتور را منجر گشته و بنابراین موتور از کار می افتد.

  • روشن نشدن چراغ درب ماشین

در اکثر خودروها با باز شدن درها چراغ های تعبیه شده بر آن روشن می گردند، در شرایطی که این حالت رخ ندهد احتمالا مشکل از باتری بوده و برای رفع این مسئله باید علت خوابیدن باتری ماشین را جویا شد.

  • چراغ های کم نور

چشمک زدن چراغ های اصلی ماشین یا نور ضعیف آنها در کنار عدم عملکرد موتور، همگی حاکی از ضعف باتری می باشد. در این زمان باتری به اندازه روشن کردن چراغ ها شارژ دارد اما قادر به تامین نیرو برای فعال کردن موتور نیست. در صورتیکه چراغ ها اصلا روشن نشوند، احتمالا باتری کاملا خوابیده است.

  • چراغ چک موتور روشن شود

این امر می تواند به دلایل مختلفی از جمله عدم شارژ صحیح دینام، مشکلات ترکیب سوخت و غیره رخ دهد.

  • باتری بد شکل

متورم شدن باتری نشانه واضحی از خرابی آن بوده که در اثر تجمع گاز هیدروژن ایجاد می گردد.

  • بوی غیر متعارف

نشت اسید باتری در بروز این بو دخیل است.

  • خوردگی پایانه باتری

از شایع ترین دلایل کوتاه شدن عمر باتری همین عامل می باشد. مشاهده پودر سبز-آبی بر روی پایانه های باتری نشان دهنده خوردگی است. این امر توانایی باتری برای دریافت شارژ را کاهش می دهد.

در حال باتری به باتری کردن خودرو

بررسی وضعیت سلامت باتری ماشین

بررسی سلامت باتری ماشین

بعد از فهمیدن علت خوابیدن باتری ماشین رعایت برخی اقدامات ابتدایی و ساده می تواند از بروز دردستر هایی برای شما و پرداخت هزینه های اضافی تعمیر خودرو جلوگیری کنید.

  • بررسی الکترولیت

یکی از اه های تشخیص و جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین خرابی آن بررسی الکترولیت های موجود در باتری های اسیدی می باشد. باید با استفاده از ابزارهایی بررسی کنید که سطح این الکترولیت ها به سطح بالا و درستی رسیده است است یا نه اگر که سطح الکترولیت ها پایین تر از صفحات سربی باشد باتری شما به مشکل خورده است.

برای تشخیص میزان سطح الکترولیت های باتری خودرو می توانید از ابزارهای ارزان قیمت مانند اسید سنج استفاده کنید. کار اسید سنج این است که میزان اسیدها و الکترولیت های موجود در باتری را می سنجد اگر تازه باتری خودرو خود را شارژ کرده اید ولی هنوز هم میزان این اسیدها به سطح خوبی نرسیده است باید باتری خودرو خود را تعویض کنید.

  • بررسی باتری های اتمی

اگر باتری خودروی شما از نوع اتمی می باشد می توانید با استفاده از ولت متر و وولت تستر میزان ولتاژ باتری خود را تست کنید البته استفاده از این دستگاه ها کاری بسیار تخصصی بوده و اگر هم کار با آن را بلد نیستید می توانید به یک متخصص باتری یا خودرو مراجعه کنید.

  • بررسی اتصالات

همانطور که گفتیم کابل ها و اتصالات از علت خوابیدن باتری ماشین خودرو می باشد شل شدن، پوسیدگی و خراب شدن این کابل ها و سیم ها در عملکرد باتری شما موثر است و ممکن است که هنگام رانندگی خودرو شما را خاموش کند پس بهتر است هر چند وقت یک بار این اتصالات را به خوبی چک کنید.

  • کشف برق دزدی

برق دزدی یکی از عوامل مهم خوابیدن و خراب شدن باتری خودرو می باشد. اگر می خواهید برق دزدی خودرو را توسط خودتان بررسی کنید ابتدا باید مراقب این کار باشید و توصیه می کنیم اگر تخصصی در این زمینه ندارید اقدام به این کار نکنید و آن را به یک متخصص بسپارید. برای بررسی برق دزدی خودرو باید ابتدا اتصالات باتری را جدا کرده و با استفاده از مولتی متر جریان برق را اندازه گیری کنید.

راهکارهای پیشگیری از خوابیدن باتری ماشین

  • به طور مداوم خودرو را روشن کنید
  • از سفرهای کوتاه خودداری کنید
  • درب های ماشین را به درستی ببندید
  • از خاموش بودن چراغ های داخل و جلو ماشین اطمینان حاصل کنید
  • باتری را به شکل منظم چک کنید
  • به علائم هشدار دهنده توجه کنید
  • ماشین را در فضای بسته پارک کنید
باتری خودرو

نحوه روشن کردن ماشین با باتری خوابیده

روشن کردن ماشین با باتری خوابیده

در صورت عدم دسترسی به تعمیرگاه و نیاز ضروری به راه اندازی ماشین و همچنین پس از بررسی علت خوابیدن باتری ماشین، انجام اقدامات زیر در فعال سازی باتری خوابیده موثر می باشند.

  • بهره گیری از کابل های جامپر و راه اندازی خودرو به واسطه وسیله نقلیه دیگر
  • افزودن آب مقطر در حالت پایین بودن سطح الکترولیت
  • استفاده از نمک اپسوم به صورت ترکیب 1 به 3 با آب گرم
  • افزودن ترکیب قرص آسپرین و آب گرم با نسبت های مشخص به هر سلول

جمع بندی

به طور کلی بررسی و علل خوابیدن باتری ماشین راه کارهای مختلفی دارد و توصیه می کنیم که ابتدا نکاتی که موجب خالی شدن باتری خودروی شما را بررسی و رعایت کنید . خوابیدن باتری ماشین مشکلات زیادی را برای شما خواهد داشت خصوص زمانی که در یک مسیر و در خیابان و جایی هستید که ممکن است به تعمیرگاهی دسترسی نداشته باشید. الماس پارت فروشگاه های اینترنتی لوازم یدکی خودروهای سوناتا و هیوندا است و شما می توانید انواع باتری سوناتا را در این فروشگاه با بهترین قیمت و کیفیت خریداری کنید.

الماس پارت

سوالات متداول

  • چرا باتری ماشین خواب می‌رود؟
    باتری ماشین ممکن است به دلایل مختلفی مانند عدم استفاده منظم، شارژ نامناسب، خوردگی یا شل شدگی اتصالات، تأثیر دماهای بسیار سرد یا گرم، سفرهای کوتاه مدت مکرر، یا باتری قدیمی خواب برود.
  • چگونه می‌توانم علائم خوابیدن باتری ماشین را تشخیص دهم؟
    علائم ممکن شامل عدم روشن شدن ماشین، صدا دادن استارت اما عملکرد موتور را نداشتن، روشن شدن کند موتور، خاموش شدن فوری موتور، عدم روشن شدن چراغ درب، چراغ های کم نور، چراغ چک موتور، متورم شدن باتری، بوی غیر متعارف، و خوردگی پایانه باتری است.
  • چگونه می‌توانم از خوابیدن زودرس باتری جلوگیری کنم؟
    برای جلوگیری از خوابیدن باتری، می‌توانید از استفاده منظم از ماشین، شارژ منظم و نامناسب باتری، نظافت و تعمیر اتصالات باتری، مراقبت از باتری در دماهای سرد و گرم، و انتخاب باتری جدید در صورت لزوم استفاده کنید.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.