5 هشدار مهم درباره علائم خرابی سنسور اکسیژن

مدیر وبسایت 2024/02/19
5 هشدار مهم درباره علائم خرابی سنسور اکسیژن

در سال 1960 بود که که کارخانه‌های بزرگ خودروسازی سنسور‌هایی را در خودروهای خود تعبیه کردند که نقش اندازه‌گیری میزان اکسیژن در خودروها را بر عهده داشت. این سنسورها امروزه به یکی از مهم‌ترین قطعات یدکی خودرو کیا یا هیوندای و دیگر خودرو ها تبدیل شده‌اند و ممکن است بعد از مدتی دچار خرابی شوند و مجبور به تعویض آن‌ها شوید. داشتن اطلاعات درباره قطعات خودروها و علائم خرابی آن‌ها می‌تواند، به دارندگان این وسایل نقلیه کمک کنند، تا بتوانند به درستی مشکلات خودروی خود را تشخیص دهند، زیرا برخی از تعمیرکارهای خودرو، متاسفانه از عدم آگاهی مالکان خودرو سواستفاده کرده و آنها را متحمل هزینه‌های سنگینی در قبال تعمیر خودروهایشان می‌کنند. در این مقاله از الماس پارت به معرفی و بررسی یکی از مهمترین قطعات یدکی خودروها پرداخته می‌شود. همچنین به بررسی علائم خرابی سنسور اکسیژن پرداخته می‌شود تا به شما کمک بسیار زیادی بکند. پس با ما همراه باشید.

عکس از سنسور اکسیژن

دلایل خرابی سنسور اکسیژن

نقش سنسور در خودرو

خودروهای امروزی دارای انواع سنسور هستند، که هر کدام از این سنسورها وظیفه خاصی را بر عهده دارند. برای اینکه بدانید وظیفه هر سنسور در ماشین چیست، ابتدا باید با چگونگی کارکرد سنسور آشنا شوید. کارکرد سنسور به این شکل است، که وضعیت خودرو را به راننده انتقال می‌دهد. اگر هر بخشی از خودرو که دارای سنسور است خراب شود، وظیفه آن است که این خرابی را به راننده اطلاع دهد. یکی از مهم‌ترین سنسورها در ماشین، سنسور اکسیژن است که موضوع اصلی این مطلب از مجله الماس پارت می‌باشد.

با بررسی دقیق این سنسور و علت خرابی آن می‌توانید به راحتی این مشکل را حل کنید. سنسور اکسیژن خودرو در بخش فنی آن قرار دارد و در صورت خرابی باید در اولین فرصت ممکن آن را رفع کنید.

کارکرد و نقش سنسور اکسیژن

انواع سنسور، به‌عنوان یک حسگر عمل کرده و در برابر هر محرک فیزیکی و شیمیایی از خود واکنش نشان می‌دهند. هرچه میزان این محرک‌ها بزرگ‌تر بوده و عامل مهم‌تری برای به صدا در آوردن سنسور باشند، فعالیت حسگرها بیشتر می‌شود. عملکرد سنسورها به این شکل است که حسگرهای موجود در آن، محرک‌ها را دریافت کرده و به شکل سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل می‌کنند. سنسور اکسیژن هم به همین شکل کار می‌کند. در صورت مشاهده علائم خرابی سنسور اکسیژن، باید این موضوع را حل کنید تا دوباره حسگرها بتوانند به خوبی کار خود را انجام دهند.

سنسور اکسیژن، در تمامی خودروها به سیستم لامبدا معروف است. نقش سنسور اکسیژن این است که میزان اکسیژن موجود در سوخت بزنین یا گاز را اندازه‌گیری کند. اگر در تشخیص این سنسور، میزان اکسیژن موجود در سوخت، زیاد باشد نشان از این است که سوختن بنزین یا گاز به درستی انجام نمی‌شود. مکان قرارگیری سنسور اکسیژن در مسیر اگزوز است؛ زمانی که سوخت خودرو احتراق می‌یابد و دود آن از طریق اگزوز خودرو خارج می‌شود، درصدی اکسیژن درون آن وجود دارد.

حسگرهای موجود در این سنسور، محرک‌ها را به صورت سیگنال‌های قابل خواندن برای تنظیمات ECU می‌فرستند. این بخش از خودرو به انژکتور متصل بوده و سیستم سوخت رسانی را اصلاح می‌کند. زمانی که علائم خرابی سنسور اکسیژن را مشاهده کردید، اما به اصلاح آن نپرداختید، متوجه زیاد بودن میزان اکسیژن در سوخت نخواهید شد. سنسور اکسیژن در کاهش مصرف سوخت، بهبود احتراق و کاهش آلایندگی نقش موثری دارد. در مورد تعداد سنسورهای اکسیژن موجود در خودرو نیز می‌توان گفت این تعداد بستگی به سال، مدل و نوع خودروی شما دارد اما معمولا یک سنسور در قسمت جلوی مبدل کاتالیزوری و یک سنسور نیز در قسمت اگزوز خودرو وجود دارد.

بهترین زمان تعویض سنسور اکسیژن

قطعاتی مانند سنسور اکسیژن مانند روغن و لنت ترمز نیستند که در صورت تمام شدن و ساییدگی تعویض شوند، سنسورهای اکسیژن خودروها را زمانی تعویض می‌کنیم که این سنسورها خراب شده باشند و نتوانند عملکرد سابق خودر را داشته باشند. اما مهم‌ترین نکته در این قسمت این است که باید سنسور اکسیژنی را جایگزین قطعه قبلی در خودرو کرد. توجه داشته باشید قطعه جدید خریداری شده اصل باشد، زیرا وجود قطعات فیک و با تعداد سیم‌های متفاوت و یا حتی کمتر نسبت به سنسورهای دیگر نمی‌تواند کارایی مناسب را داشته باشد و موجب تحمیل هزنیه‌های بیشتر به دارندگان خودروها شود و همچنین سنسور متناسب خودرو خود را خریداری کنید،زیرا برای مثال قطعات سوناتا با قطعات اکسنت متفاوت است. در پایان هم باید گفت که به شکلی عمر سنسورهای اکسیژن به یکدیگر متصل بوده و با خرابی یکی از سنسورها احتمالا باید شاهد خرابی سنسورهای دیگر خودرو نیز باشید.

عکس از سنسور اکسیژن

بهترین زمان تعویض سنسور اکسیژن

بیشتر بخوانید: برای فهمیدن بهترین زمان تعویض روغن گیربکس می‌توانید مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

علائم خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن همانند سنسورهای دیگر در خودرو دارای ماندگاری بالایی نیست و ممکن است در کوتاه مدت مجبور به تعویض آن شوید. این سنسور برای اولین بار در دهه 1960 میلادی تولید شد که از آن زمان تا به حال لقب یکی از مهم‌ترین سنسورها را به خود اختصاص داده است. این سنسور دارای جنس‌های مختلفی است که بسته به نوع خودرو، هر جنس آن انتخاب می‌شود. با دانستن علائم خرابی سنسور اکسیژن، زمان مناسب برای تعویض آن را خواهید فهمید.

روشن شدن چراغ چک خودرو

روشن شدن چراغ چک خودرو بستگی به عوامل مختلفی دارد. زمانی که چراغ موتور خودرو روشن شد، می‌تواند علت خرابی سنسور اکسیژن باشد. برای فهمیدن این موضوع باید به تعمیرکار مراجعه کنید. در صورت وجود این خرابی، لازم است که سنسور را تعویض کنید.

کم شدن عملکرد موتور خودرو

زمانی که ببینید خودروتان به سختی حرکت می‌کند، می‌توانید از علت خرابی سنسور اکسیژن جویا شوید. وقتی چراغ چک موتور روشن بود و علائمی همچون: خاموش شدن خودرو و کاهش قدرت آن را مشاهده کردید، باید احتمال زیادی بدهید که سنسور اکسیژن خراب است.

زیادشدن آلایندگی اگزوز

زمانی که آلاینده‌های اگزوز افزایش می‌یابند، ممکن است عملکرد سنسور اکسیژن تحت تأثیر قرار گیرد و به خرابی و یا کاهش دقت در اندازه‌گیری میزان اکسیژن بیانجامد. علائم خرابی سنسور اکسیژن (O2) در اثر افزایش آلایندگی اگزوز ممکن است به دلیل تأثیرات منفی آلاینده‌ها بر عملکرد این سنسور باشد. سنسور اکسیژن یکی از عناصر کلیدی در سیستم کنترل سوخت و احتراق خودروها است و مسئول اندازه‌گیری میزان اکسیژن در گازهای خروجی از موتور می‌باشد.

افزایش مصرف سوخت

بسیاری از خودروسواران هستند که مصرف سخت خودروهایشان به شدت در طول زمان بالا می‌رود، هر چند که این می‌تواند به علت فرسودگی خودرو و همچنین مدل و نوع خودروی شما باشد اما خرابی سنسور اکسیژن نیز می‌تواند یکی از مهم‌ترین علائم خرابی سنسور اکسیژن باشد. اگر که مصرف سوخت خودروی شما بالا باشد باید هزینه‌های زیادی را بابت سوخت به دلیل گران بودن بنزین بپردازید. از آنجایی که خرابی سنسور اکسیژن موجب می‌شود که مقدار زیادی سوخت وارد سیستم احتراق خودرو شود، از این رو مصرف سوخت خودرو بالا می‌رود از طرفی هم وجود مقدار سوخت زیاد و اضافی در هر خودرویی باعث ایجاد بوی بد سولفور می‌شود.

هشدار خرابی مدار گرمایشی

هشدار خرابی مدار گرمایشی در خودرو ممکن است به مشکلاتی اشاره کند که با سیستم گرمایش و تهویه خودرو مرتبط هستند. این مشکلات می‌توانند از عدم عملکرد گرمایش یا سرمایش مناسب گرفته تا مسائل ایمنی مربوط به سیستم گرمایش باشند. در هر صورت، اگر هشداری مبنی بر خرابی مدار گرمایشی در خودرو نمایش داده شود، بهتر است به سرعت به تعمیرگاه خودرو مراجعه کرده و علت مشکل را تشخیص داده و تعمیر نمایید.

دلایل خرابی سنسور اکسیژن

زمانی که علت اصلی خراب شدن سنسور اکسیژن را بفهمید، می‌توانید به راحتی آن را تعویض کرده و دیگر با این علائم روبرو نشوید. اما اگر متوجه علت خرابی این سنسور نشوید و تنها به تعویض آن بسنده کنید، خواهید دید که دوباره هم این مشکل برایتان پیش می‌آید. پس از فهمیدن علائم خرابی سنسور اکسیژن، لازم است که دلیل خرابی را هم جویا شوید. این خرابی ممکن است به دلیل وارد شدن آلودگی به اگزوز باشد. چون این سنسور در مسیر اگزوز قرار دارد، ممکن است هر نوع آلودگی وارد این بخش شده و با این سنسور برخورد کند. در این صورت با خرابی سنسور اکسیژن مواجه می‌شوید.

این آلودگی‌ها ممکن است از خود ماشین نشات بگیرند. سیلیکات موجود در مایع خنک کننده موتور و فسفر درون روغن، برخی از این آلودگی‌ها هستند.

عکس از سنسور اکسیژن

دلایل خرابی سنسور اکسیژن

تشخیص خرابی سنسور اکسیژن 

قبل از توضیح درمورد نحوه تشخیص خرابی سنسور اکسیژن باید گفت که از آنجایی که این کار یک کار بسیار تخصصی است بهتر است، که آن را به یک تعمیر کار بسپارید. اما از آنجایی که بسیاری از افراد به اصطلاح دست به آچار هستند و علاقه دارند که خودشان علت خرابی قطعات و خرابی خودروهای خود را بدانند، می‌توانند از یک ولت‌متر دیجیتالی و یک پروب پشتی استفاده کنند. بعد از پیدا کردن این ابزار اولین قدم این است که سیم‌های اطراف سنسور اکسیژن خودرو چک شوند که سالم هستند و ساییدگی و پارگی در اطراف آن وجود ندارد. پس از این کار ماشین خود را روشن کنید، تا درجه دمای موتور به 315 درج برسد تا بتواند سنسور را به طور دقیق شناسایی کند. با استفاده از ولت‌متر و پروب پشتی میزان سنسور اکسیژن را اندازه گیری کنید.

روش‌های جلوگیری از خرابی سنسور اکسیژن

مسلماً هیچ فردی دوست ندارد که با علائم خرابی سنسور اکسیژن ماشین خود مواجه شود. اگر شما هم یکی از این افراد هستید، لازم است که از خودرو خود به خوبی مراقبت کنید. معمولا این کار بسیار زمان بر است که بخواهید برای هر بخش از ماشین، هر چند وقت یکبار به تعمیرگاه مراجعه کنید. هر بخشی از خودرو ممکن است، روزی خراب شود و نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا کند. شما می‌توانید با انجام برخی کارها برای خودرو خود این زمان را به تعویق بیندازید. به همین منظور لازم است توصیه‌های زیر برای سنسور اکسیژن را مورد توجه قرار دهید.

  • پیدا کردن یک تعمیرکار مختصص خودروتان اهمیت زیادی دارد.
  • در مورد عواملی که ممکن است باعث ایجاد خرابی در این سنسور شود، پرس‌وجو کرده و از بروز آن جلوگیری کنید.
  • زمانی که برای تعویض سنسور اکسیژن به تعمیرگاه می‌روید، مطمئن شوید که تعمیرکار برای خودروتان از قطعات با کیفیت استفاده می‌کند.

سخن پایانی

در پایان این مقاله به این رسیدیم که، تشخیص و تعمیر به موقع خرابی سنسور اکسیژن در خودروها از اهمیت زیادی برخوردار است. این سنسور نقش حیاتی در عملکرد صحیح سیستم احتراق دارد و هر گونه نقص در عملکرد آن می‌تواند منجر به مشکلات جدی شود. با تشخیص سریع و تعمیر به موقع، مصرف سوخت کاهش یافته و انتشار گازهای آلاینده کاهش پیدا می‌کند. زمانی که علائم خرابی سنسور اکسیژن ماشین خود را بدانید، می‌توانید به راحتی راه حل آن را پیدا کنید. معمولا توصیه می‌شود در صورت مواجهه با این مشکل، به تعویض این سنسور بپردازید. همچنین، عدم تعمیر سریع ممکن است به مشکلات اضافی در سیستم احتراق و ایمنی خودرو منجر شود.

بهبود عملکرد سنسور اکسیژن به افزایش بهره‌وری و کارایی موتور کمک می‌کند و از نظر اقتصادی نیز به کاهش هزینه‌های سوختی و تعمیرات مرتبط با سیستم احتراق کمک می‌کند. بنابراین، نظارت دقیق و دوره‌های تعمیر و نگهداری منظم بر سیستم احتراق و سنسور اکسیژن، ارتقاء بهره‌وری خودرو و حفظ محیط زیست را تضمین می‌کند. اگر این مطلب برای شما مفید بود می توانید با امتیاز دادن به ما انرژی بدید ممنون که تا پایان با ما همراه بودید.

الماس پارت

سوالات متداول 

  • سنسور اکسیژن چه کار می‌کند؟

سنسور اکسیژن مسئول اندازه‌گیری میزان اکسیژن در گازهای خروجی موتور خودرو است. اطلاعات این سنسور به سیستم کنترل موتور منتقل می‌شود تا مخلوط سوخت و هوا بهینه شود و عملکرد موتور بهبود یابد.

  • علائم خرابی سنسور اکسیژن چه هستند؟

علائم خرابی سنسور اکسیژن شامل افزایش مصرف سوخت، کاهش عملکرد موتور، افزایش انتشار گازهای آلاینده، اختلال در سیستم انتقال نمایشگر خطا و دیگر نشانه‌ها می‌باشد.

  • چگونه می‌توانم علت خرابی سنسور اکسیژن را تشخیص دهم؟

بررسی کدهای خطا، انجام تست‌های دیاگنوزیکی با تجهیزات خاص، بررسی علائم خرابی موتور و انجام بازرسی توسط تعمیرکاران ماهر، راه‌هایی برای تشخیص خرابی سنسور اکسیژن هستند.

  • چرا تشخیص و تعمیر به موقع سنسور اکسیژن مهم است؟

تشخیص و تعمیر به موقع سنسور اکسیژن کمک به حفظ عملکرد بهینه موتور، کاهش مصرف سوخت، کاهش انتشار آلاینده‌ها و جلوگیری از مشکلات اضافی در سیستم احتراق و ایمنی خودرو می‌کند

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۲ از ۵
از مجموع ۶ رای

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.