بهترین زمان تعویض شمع خودرو

مدیر وبسایت 2024/02/26
بهترین زمان تعویض شمع خودرو

بسیاری از قطعات و لوازم داخلی خودرو جزو مواردی که هستند که بعد از مدتی خراب می‌شوند و نیاز به تعویض دارند، اگر آنها را به موقع تعویض نکنید، عملکرد و کارکرد خودروی شما کاهش پیدا می‌کند و ممکن است که به قسمت‌های اصلی خودرو نیز فشار وارد کند و عمر آنها نیز کاهش پیدا کند. در مورد خودرو به این شکل است که در بسیاری از مواقع هزینه‌ای کوچک‌تر و کمتر می‌تواند، جلوی هزنیه‌ای بیشتری را در خودرو بگیرد. شمع خودرو یکی از لوازم و قطعات یدکی کیا و هیوندای دیگر خوردوهای است که جرقه‌های برق را در درون سیلندر اتومبیل انتقال می‌دهد، این ابزار معمولاً بر روی سیلندر و یا در بخش انتهایی آن نصب می‌گردد. چنانچه به موقع نسبت به تعویض شمع خودرو اقدام نشود، موتور اتومبیل به نحو مطلوب کار نمی‌کند و دچار بدسوزی خواهد شد. در این حالت راندمان موتور پائین می‌آید و آلودگی باعث آزار صاحب اتومبیل خواهد شد. در این مقاله همراه شما هستیم، تا زمان تعویض شمع خودرو را مورد بررسی قرار دهیم.

عکس از فردی درحال نگهداشتن شمع خودرو

بررسی زمان تعویض شمع خودرو

بیشتر بخوانید: برای فهمیدن زمان تعویض لنت ترمز می‌توانید مقاله مرتبط با آن را بخوانید.

 

کارکرد شمع خودرو

در کلیه موتورهایی که با استفاده از بنزین کار می‌کنند، قطعه‌ای به نام شمع وجود دارد که به کمک برق ایجاد جرقه کرده و این جرقه باعث احتراق سوخت و هوای درون سیلندر می‌شود. شمع خودرو در قسمت سرسیلندر جای‌داده می‌شود و به دلیل تأثیر زیادی که بر عملکرد موتور اتومبیل دارد، طوری طراحی شده است که در صورت خراب شدن به راحتی بتوان آن را عوض کرد.

شمع خودرو باید به گونه‌ای ساخته شود که بتواند، در برابر حرارت زیاد درون سیلندر و فشار بالا به خوبی مقاومت کند و در عین حال قادر باشد، جرقه‌ای با ولتاژ دوازده هزار ولت ایجاد کند. عملکرد صحیح شمع بر خروجی موتور و میزان مصرف سوخت اتومبیل تأثیر بسیار زیادی دارد، همچنین بر دما و طول عمر موتور، میزان آلایندگی خودرو و صداهای تولید شده توسط موتور مؤثر است.

مشکلات عوض نکردن به موقع شمع خودرو

معمولاً به مالکان وسایل نقلیه توصیه می‌شود، که بعد از هر پنجاه هزار کیلومتر کارکرد خودرو، نسبت به تعویض شمع اقدام نمایند. البته بعضی از تولیدکنندگان این ابزار، شمع‌هایی را روانه بازار کرده‌اند، که طول عمر مفید آن‌ها چیزی بین نود و پنج هزار تا صد و چهل هزار کیلومتر است. کسانی که در مورد تعویض شمع خودرو سهل‌انگاری کنند، علاوه بر این‌ که برای روشن‌کردن ماشین خود به دردسر می‌افتند، حتی برای باز کردن شمع هم با مشکل مواجه می‌گردند.

بهتر است که قبل از خراب‌شدن کامل شمع خودرو این قطعه عوض شود، سیاه شدن شمع یکی از علائم خراب‌شدن آن است. شمع خودرو یک عایق مخصوص دارد که اگر این عایق آسیب ببیند، یکی از سیلندرهای موتور اتومبیل از کار می‌افتد، این مسئله باعث می‌شود که موتور به درستی کار نکند و با لرزش همراه شود و نشان‌دهنده این است که وقت آن است که  تعویض شمع خودرو رسیده است.

عکس از شمع خودرو در موتور

مشکلات عوض نکردن به موقع شمع خودرو

زمان مناسب تعویض شمع خودرو

الکترودهای شمع خودرو پس از گذشت مدتی به اتمام می‌رسند و شمع‌های خودرو باید تعویض شوند. همان‌طور که می‌دانید در محفظه احتراق خودرو، دوده‌هایی تولید می‌شود، که نتیجه اشتعال هوا و بنزین هستند، این دوده‌ها به مرور زمان روی الکترودهای شمع رسوب می‌کنند و باعث می‌شوند، که از ایجاد جرقه ممانعت شود. در چنین شرایطی عملکرد شمع خودرو مختل شده و نشان می‌دهد که باید شمع خودرو تعویض شود، البته لازم به ذکر است که بعضی اوقات احتمال دارد عایق چینی شمع شکسته شود که در این مواقع نیز شمع باید حتماً تعویض گردد.

شمع خودرو از جمله قطعات اساسی و مهم در همه اتومبیل‌هاست که باید به موقع تعویض شود، تا صاحب ماشین با مشکلاتی مانند؛ بدکار کردن موتور و بد روشن شدن وسیله نقلیه خود مواجه نگردد. تعویض به‌موقع شمع خودرو باعث افزایش طول عمر موتور اتومبیل شده و از میزان مصرف بنزین به طور چشمگیری می‌کاهد.

فرایند تعویض شمع در خودروی شما با توجه به نوع شمع متفاوت است، زیرا سازندگان این ابزار شمع‌هایی با عمر مفید مختلف به بازار مصرف عرضه می‌کنند، در نتیجه زمان تعویض شمع نسبت به نوع اتومبیل و نوع شمع استفاده شده فرق می‌کند. کارشناسان خودرو توصیه می‌کنند که برای اتومبیل‌هایی مانند تیبا و پراید، بعد از سی هزار کیلومتر کارکرد موتور، نسبت به عوض کردن شمع اقدام شود.

تنظیم دقیق دهانه شمع اتومبیل در کارکرد مطلوب موتور تأثیر فراوانی دارد، همچنین باعث می‌شود که سوخت مصرفی کمتر شود، بنابراین بهتر است که مالکان خودرو پس از هر سی هزار کیلومتر کارکرد، شمع وسیله نقلیه خود را مورد بررسی قرار دهند و بین دو الکترود شمع چند بار سوهان بکشند و در صورتی که شمع خودروی شما تمام شده باشد، نسبت به خریداری این ابزار اقدام کنند. بعضی از تولیدکنندگان شمع‌هایی را به بازار مصرف ارائه داده‌اند که طول عمر بالایی دارند و بعد از هر نود هزار کیلومتر کارکرد، احتیاج به تعویض پیدا می‌کنند، البته پیداکردن این شمع‌ها در بازار داخلی ایران اندکی مشکل است.

شمع‌های خودرو طوری کار گذاشته می‌شوند که خیلی در معرض دید نیستند، بنابراین مالک اتومبیل باید با توجه به نشانه‌هایی که از موتور خودرو دریافت می‌کند، پی به خرابی شمع ببرد. بعضی از علائمی که نشان می‌دهد، زمان مناسب تعویض شمع خودرو رسیده است، به شرح ذیل می‌باشد:

  • اولین نشانه‌ای که حاکی از خراب‌شدن شمع خودرو می‌باشد، کاهش توان موتور است.
  • مورد بعدی این است که میزان مصرف سوخت در وسیله نقلیه بالا می‌رود.
  • بد استارت خوردن اتومبیل هم نشان‌دهنده خرابی شمع است، زیرا زمانی که شمع جرقه کافی را ایجاد نکند، موتور قادر نیست به سرعت روشن شود. چنانچه مالک خودرو متوجه شود که یکی از سیلندرهای موتور از کار افتاده است.
عکس از چهار شمع خودرو

زمان مناسب تعویض شمع خودرو

بهترین شمع‌های خودرو کدام‌اند

در پاسخ به این سؤال که بهترین شمع‌های خودرو کدام‌اند، باید بگوییم که بهترین شمع با توجه به نوع اتومبیل فرق می‌کند. تولیدکنندگان شمع با توجه به قدرت موتور وسایل نقلیه، مدل‌های مختلفی از این ابزار را می‌سازند، زیرا یک فاکتور اساسی در انتخاب شمع مناسب، مقدار حرارتی است که در موتور خودرو تولید می‌شود.

اگر درجه حرارتی شمع اتومبیل زیاد باشد، سبب ایجاد رسوب در بخش جرقه‌زن و درنتیجه کاهش توان جرقه می‌گردد، در طرف مقابل چنانچه شمع دارای درجه حرارتی پایینی باشد، دمای آن افزایش یافته و باعث احتراق زودهنگام و داغ شدن شمع می‌شود، درنتیجه قطعات موتور صدمه می‌بیند. با توجه به موارد گفته شده باید نوع شمع متناسب با خودرو خریداری گردد.

 

بیشتر بخوانید: برای فهمیدن زمان تعویض لنت ترمز می‌توانید مقاله مرتبط با آن را بخوانید.

 

نحوه تعویض شمع خودرو

بسیاری از افراد علاقه دارند که خودشان کارهای تعمیرات خودروهایشان را انجام دهند اگر علاقه‌مند هستنید که شمع‌های مصرفی خودرو خود را تعویض کنید می‌توانید با طی کردن مراحل زیر اقدام به انجام این کار کنید

رعایت ایمنی

ماشین را روی یک سطح صاف قرار دهید، توجه داشته باشید که هنگام تعویض شمع خودر موتور باید کاملا خنک شده باشد. محفظه موتور را به خوبی تمیز کنید وگرنه هنگامی که قصد تعویض شمعک را دارید، ممکن است که آشغال‌ها و کثیفی‌ها داخل موتور و سیلندر برود و بعد‌ها مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.

وایر شمع را بردارید

انتها و یا سر شمع‌ها به شکلی هستند که به سختی از هم جدا می‌شوند و برای برداشتن شمع‌ها باید بسیار مراقب باشید که زمانی که در حال انجام این کار هستید، پوشش شمع‌ها جدا نشوند و پاره نشوند اگر شمع‌ها به راحتی و با دست باز نشوند باید با انبر دست اقدام به این کار کنید. برای این کار با استفاده از انبر دست باید شمع‌ها را به جلو عقب بچرخانید تا بتوانید به راحتی آنها را باز کنید. در حین انجام این کار بسیار مراقب باشید که ترمینال فلزی و روکش روی شمع‌ها پاره نشود.

کویل شمع را بردارید

کویل‌های شمعک مستقیما به شمعک‌ها متصل بوده و دارای روکش لاستیکی‌ای است که باید ابتدا کانکتور برق را از کویل جدا کنید. در این مرحله زبانه قفل را فشار دهید که تا کویل آزاد شود، با استفاده از یک پیچ گوشتی می‌توانید محفظه داخلی و لاستیکی آن را باز کرده و آن را باز کنید نکته‌ای در این بین وجود دارد این است که مراقب دهانه لاستیکی باشید که به راحتی باز شود و پاره نشود اگر دهانه آن کهنه و پاره شده بود باید آن را نیز تعویض کنید.

باز کردن شمع‌ها 

برای باز کردن شمع‌ها باید از یک آچار باکس استفاده کنید، شمع را حدود نیم دور در خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید، اگر با انجام آن باز نشد مقداری آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرحانید و سپس به بیرون فشار دهید و هل دهید. خیلی هنگام انجام دادن مراقب باشید زیرا اگر شیارهای سیلندر آسیب ببینید باید برای تعمیر آن موتور را باز کنید و متحمل هزنیه‌ای بسیار زیادی می‌شوید.

عکس از فردی درحال نگهداشتن شمع خودرو

باز کردن شمع‌ها

گذاشتن شمع‌های جدید 

الان موقع کار گذاشتن و نصب شمع‌های جدید درون موتور است، حواستان باشد که شمع‌ها را به همان ترتیبی که باز کردید با شمع‌های جدید جایگزین کنید و اگر همه شمع‌ها را باهم باز می‌کنید به نحوی علامت گذاری کنید که بتوانید به درستی شمع‌های جدید را نصب کنید هنگام گذاشتن شمع‌ها مراقب باشید و به خوبی آنها را بررسی کنید که خراب و روزنه‌های داخلی آن‌ها باید کاملا تمیز و موازی باشند.

کار گذاشتن کویل‌ها 

هنگام گذاشتن کویل‌ها مقداری گریس و روغن را روی آها بزنید و بعد سر جایشان قرار دهید.

روشن کردن موتور 

بعد از این کار حال نوبت به روشن کردن موتور خودرو رسیده است، خودروی خود را روشن کنید اگر مشکلی نداشتید و موتور به خوبی و درستی کار می‌کرد یعنی شمع‌های خودروی شما به خوی تعویض شده و می‌توانید به راحتی از خودروی خود استفاده کنید.

عکس از چند شمع خودرو

روشن کردن موتور

سخن پایانی

در پایان این مقاله از الماس پارت، تعویض شمع خودرو به عنوان یک جنبه اساسی در نگهداری و بهره‌وری خودرو مورد بررسی قرار گرفت. این فعل، با توجه به نشانگرهای تعیین زمان تعویض و شرایط رانندگی، تأثیر مستقیمی بر عملکرد موتور و بهره‌وری سوخت دارد. عدم توجه به زمانبندی مناسب می‌تواند منجر به مشکلاتی نظیر کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت گردد. به منظور حفظ عملکرد بهینه و افزایش عمر موتور، رعایت زمانبندی تعویض شمع توصیه می‌شود. رانندگان با بررسی دوره‌های منظم و اقدام به تعویض شمع‌ها در صورت نیاز، می‌توانند از بهره‌وری و ایمنی خودروی خود لذت ببرند و همچنین مشکلات آتی را پیش‌گیری کنند.
سایت فروشگاهی الماس پارت در زمینه فروش اینترنتی قطعات اتومبیل از جمله شمع خودرو فعالیت دارد و مفتخر است که توانسته باعرضه شمع‌ خودرو با بهترین کیفیت و قیمتی ارزان، گامی مهم در جهت خدمت به مشتریان عزیز بردارد. این ابزار طول عمر زیادی دارند، ازاین‌رو زمان تعویض شمع خودرو طولانی‌مدت است و تا مدت‌ها مالکان خودرو را از خرید شمع جدید بی‌نیاز می‌کنند.

 الماس پارت

سوالات متداول

  • شمع خودرو چیست و چه نقشی در عملکرد موتور ایفا می‌کند؟

شمع خودرو یک قطعه کلیدی در سیستم اشتعال موتور است که به وسیله جریان الکتریکی، مخلوط سوخت و هوا را در اتاق سوخت واکنش داده و ایجاد جرقه الکتریکی می‌کند. این جرقه باعث اشتعال مخلوط و آغاز فرآیند احتراق در سیلندرها می‌شود که نقش اساسی در حرکت و عملکرد موتور دارد.

  • چه علائمی نشان دهنده نیاز به تعویض شمع در خودرو هستند؟

کاهش قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت، و نویزهای غیرعادی در عملکرد موتور ممکن است نشانگرهایی باشند که نیاز به تعویض شمع را نشان دهند.

  • چرا تعویض به موقع شمع در بهره‌وری و عمر موتور خودرو تأثیر مثبت دارد؟

تعویض به موقع شمع باعث حفظ عملکرد بهینه موتور، افزایش بهره‌وری سوخت، و کاهش آلاینده‌ها می‌شود که در نهایت به عمر طولانی‌تر و بهتر موتور کمک می‌کند.

  • آیا استفاده از شمع‌های با کیفیت بالا تأثیری در عملکرد خودرو دارد؟

بله، استفاده از شمع‌های با کیفیت بالا می‌تواند به بهبود عملکرد موتور، افزایش بهره‌وری، و کاهش آلاینده‌ها کمک کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.