راهنمای جامع عیب یابی خودروهای هیوندا و کیا

مدیر وبسایت 2024/02/23

هیوندای و کیا از جمله رایجترین خودروهای وارداتی در بازار خودرو ایران هستند و به دلیل برتری های متعددی که نسبت به نمونه های داخلی دارند و همچنین وجود خدمات گسترده در سطح کشور، سالهاست که در بین مردم جا باز کرده اند؛ با این وجود این خودروها نیز مانند سایر برندها ممکن است تحت شرایط و کارکردهای مختلف نیاز به تعمیر و عیب یابی داشته باشند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی برخی از عیب یابی خودروهای هیوندا و کیا بپردازیم.

مردی در حال چگ کردن ماشین

مشکلات رایج خودرو های هیوندا و کیا

نشانه های رایج مشکلات خودرو هیوندا و کیا

بروز مشکل در هر خودرو به عوامل متعددی از جمله نقایص تولید و روش استفاده و نگهداری از آن دارد. با این وجود در خودرو های هیوندا و کیا معمولا برخی مشکلات بیشتر به چشم می خورند که از جمله رایج ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یاتاقان زدن

این مشکل بیشتر در مدل خودروهایی دیده می شود که از موتورهای تتا 2 چهار سیلندر 2400 سی سی استفاده می کنند. این نوع موتور در دو خط تولید چین و امریکا تولید می شود و که در نوعی چینی آن وجود برخی پلیسه های ناشی از فلزکاری قطعات موتور ممکن است در مسیرهای حساس روغن کاری قرار گیرد و سبب بروز مشکل شود. البته یکی دیگر از دلایل یاتاقان زدن، عدم تعویض به موقع اویل پمپ است.

  • خرابی اویل پمپ

به طور معمول یکی از نقاط ضعف در خودروهای هیوندا و کیا عمر پایین اویل پمپ است که مطابق توصیه سازنده باید بین 60 هزار تا 100 هزار کارکرد تعویض شود. همان طور که گفته شد در صورت فراموش کردن زمان تعویض این قطعه، احتمال یاتاقان زدن و آسیب های جدی تر به خودرو وجود خواهد داشت.

  • نشتی سوپاپ PCV

در برخی از مدل های این خودروهای هیوندا و کیا احتمال نشتی سوپاپ PCV  و در نتیجه خروج دود غیر طبیعی از اگزوز وجود دارد.

  • بروز خطای ECS

در خودروهای هیوندای احتمال بروز چنین خطاهایی که نشان از نقص در سیستم تعلیق است، وجود دارد.

علاوه بر این موارد مشکلات دیگری از قبیل صدای تیک تاک آزار دهنده موتور، لرزش های غیر عادی، افت قدرت موتور و مشکلات الکترونیک مرتبط با سیستم نوردهی یا مدارات الکترونیک نیز ممکن است در این خودروها مشاهده شود که برای تعیین دقیق و رفع عیب آنها باید به مراکز خدمات مجاز و افراد متخصص مراجعه شود تا از بروز آسیب های بیشتر که منجر به صرف هزینه های گزاف خواهد شد، پیش گیری شود.

فضای داخلی ماشین هیوندا

عیت یابی الکتریکی خودرو

چگونگی استفاده از ابزار عیب یابی الکترونیکی

در خودرو هایی مانند هیوندا و کیا عملکرد بسیاری از سیستم های فرعی ارتباط موثری با مدارات الکترونیک دارد و به همین دلیل برای عیب یابی استفاده از دستگاه های دیاگ نقش بسیار مهمی دارد. این دستگاه که به عنوان GDS  شناخته می شود، مهمترین ابزار عیب یابی الکترونیکی است که برای خودروهای دو برند هیوندا و کیا مورد استفاده قرار می گیرد. برای به کار گیری چنین سیستمی به دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری نیاز است. از جمله مهمترین قابلیت های GDS  علاوه بر عیب یابی خودرو می توان به مواردی مانند پروگرام یا بروز رسانی ECU و MCU ، کالیبراسیون بخش های مختلف خودرو و تعریف سوئیچ و ریموت اشاره کرد. همچنین در نرم افزار این دستگاه امکان دسترسی به راهنمای کامل تعمیرات و نقشه سیم کشی هیوندا و کیا وجود دارد که می توان از آنها برای عیب یابی دقیق خودرو استفاده نمود.

آموزش گام به گام سیستم برق و انژکتور هیوندا و کیا

به منظور آشنایی با سیستم برق و انژکتور این خودرو ها لازم است تا آشنایی کامل با تجهیزات و بخش های مختلف الکترونیک آنها داشته باشید. از جمله مهمترین گام هایی که برای تعمیرات بخش های برقی خودرو های هیوندا و کیا باید برداشت، آشنایی با نحوه کارکرد و عیب یابی بخش های زیر می باشد:

  • عیب یابی و رفع عیوب شبکه can هیوندا و کیا B-CAN,C-CAN
  • سیستم LIN و K-LINE
  • جعبه فیوزهای FAM-RAM-IPM-SJB
  • تعمیر و عیب یابی شیشه شورها، چراغ شورها، برق پاک کن جلو و عقب
  • تعمیر و عیب یابی سنسور باران rain sensor
  • تعمیر و عیب یابی گرمکن ها (شیشه عقب، آیینه ها، فرمان)
  • عیب یابی و تعمیر صندلی برقی و محورهای صندلی
  • تعمیرات و عیب یابی مدار شیشه بالابر و کلیدها و موتورها
  • تعمیرات و عیب یابی قفل مرکزی
  • آشنایی با سوئیچ هوشمند
  • تعمیر آیینه الکتروکرومیک
  • تعمیر و عیب یابی موتورهای چراغ جلو و تنظیم چراغ ها
  • عیب یابی و تعمیرات سنسورهای دنده عقب
  • تعمیر و عیب یابی سیستم ABS,EBD,ESP

پس از تسلط بر این موارد و به کمک دستگاه های عیب یابی الکترونیک می توان نسب به رفع ایراد به وجود آمده در سیستم برق یا انژکتور خودرو اقدام نمود. نباید فراموش کرد که چگونگی این تعمیرات نیاز به آموزش های تخصصی دارد و در چند جمله خلاصه نخواهد شد. به همین دلیل می توان از دوره های تخصصی که در همین زمینه توسط موسسات مجاز برگزار می شود؛ استفاده نمود.

یک ماشین آبی کیا در فضای سبز

تعمیرات گیریبکس های ماشین اتوماتیک کیا

 آموزش تعمیرات گیربکس های اتوماتیک کیا و هیوندای

گیربکس های اتوماتیک از جمله انواع پر کاربرد در خودروهای کیا و هیوندای هستند. پیش از هر اقدامی برای تعمیر مشکلات ایجاد شده در چنین گیربکس هایی، باید با مشکلات و ایراد های رایج آنها آشنا شد؛ از جمله مهمترین گیربکس های اتوماتیک در این خودرو ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیر کردن دنده که ممکن است به دلایلی از جمله ایراد در سوئیچ ترمز یا ماژول جرقه زنی گیربکس رخ دهد
  • لیز خوردن در هنگام تعویض دنده؛ البته این مشکل بیشتر در خودروهای مدل پایین تر این برندها به چشم می خورد؛ از جمله گیربکس های 4 سرعته اتوماتیک هیوندا که با تعویض دنده، لغزش محسوسی در خودرو مشاهده می شد. مهمترین دلیل بروز چنین مشکلی در بیش تر مواقع ممکن است معیوب بودن شیر برقی در داخل بدنه گیربکس اتوماتیک باشد. این حالت اغلب در هنگام سرما رخ می دهد و با گذر زمان به سایر قسمت های گیربکس نیز آسیب خواهد رساند. برای رفع این عیب باید تمام مجموعه سلونوئید با مجموعه ای به روز جایگزین شود.
  • خلاص یا خنثی شدن ناگهانی گیربکس؛ این مشکل که در برخی از گیربکس های اتوماتیک 4 سرعته رخ می دهد و در چنین حالتی گیربکس به حالت خنثی رفته و راننده نمی تواند دنده را به حالت درایو تغییر دهد. بروز این ایراد ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مشکل در سنسورهای ورودی یا خروجی گیربکس رخ دهد و احتمال آسیب جدی به گیربکس اتوماتیک با چنین وضعیتی وجود خواهد داشت.
  • شتاب بسیار کند خودرو

بروز این ایراد در گیربکس های اتوماتیک 7 سرعته دو کلاچه یا DCT   معمولا رخ نمی دهد؛ مگر اینکه توقف های مکرر و روشن بودن زیاد موتور نتواند شتاب مناسبی ایجاد کند و با شتاب کند خودرو مواجه شویم. در بیشتر موارد بروز چنین عیبی در اثر مشکلات نرم افزاری است و با رفع ایراد آن، گیربکس و شتاب خودرو به وضعیت قبل بر می گردد.

علاوه بر موارد گفته شده ممکن است گیربکس خودروهای هیوندا و کیا با مشکلات دیگری نیز مواجه شود که برای رفع و تعمیر این ایرادها لازم است تا از خدمات افراد و موسسات متخصص در این زمینه استفاده شود تا ضمن برطرف شدن مشکل، از روشهای استاندارد و مطابق با توصیه های کارخانه های سازنده برای انجام تعمیرات استفاده شود.

چند خودرو هیوندا مشکی و سفید در نمایشگاه ماشین

عیب یابی خودروهای هیوندا و کیا

جمع بندی

هیوندای و کیا از جمله برندهای خودروی وارداتی محبوب در بازار خودرو ایران هستند. این خودروها به دلیل برتری‌های متعدد نسبت به خودروهای داخلی و وجود خدمات گسترده در سطح کشور، طی سال‌ها توانسته‌اند جایگاه قابل توجهی در بین مردم ایران را پیدا کنند. با این حال، مانند سایر برندها، هیوندای و کیا نیز ممکن است در شرایط و کارکردهای مختلف نیاز به تعمیر و عیب‌یابی داشته باشند. برخی از مشکلات رایج این خودروها شامل یاتاقان زدن، خرابی اویل پمپ، نشتی سوپاپ PCV، بروز خطای ECS، صدای تیک تاک موتور، لرزش‌های غیر عادی، افت قدرت موتور و مشکلات الکترونیکی می‌باشند.

الماس پارت

سوالات متداول

  • چرا خودروهای هیوندای و کیا در بازار خودرو ایران محبوب هستند؟
    خودروهای هیوندای و کیا به دلیل برتری‌های فنی و کیفیت ساخت بالا، طراحی مدرن، امکانات متنوع، ارزش قابل توجه، قیمت مناسب و وجود خدمات پس از فروش گسترده در سراسر کشور، توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در ذهن مصرف‌کنندگان ایرانی پیدا کنند.
  • چه مشکلات رایجی در خودروهای هیوندای و کیا وجود دارد؟
    برخی از مشکلات رایج این خودروها شامل یاتاقان زدن، خرابی اویل پمپ، نشتی سوپاپ PCV، بروز خطای ECS، صدای تیک تاک موتور، لرزش‌های غیر عادی، افت قدرت موتور و مشکلات الکترونیکی می‌باشند.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.