3 مورد از دلایل اصلی خرابی گیربکس اتوماتیک و راه ‌های پیشگیری آن

مدیر وبسایت 2024/03/11

گیربکس، به عنوان یکی از بخش‌های حیاتی خودرو، نقش بسیار مهمی در انتقال نیرو و افزایش سرعت بازی ایفا می‌کند. با گذشت زمان، تکنولوژی گیربکس‌ها نیز پیشرفت کرده و گیربکس‌های اتوماتیک به دلیل راحتی و سهولت استفاده، مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند. اما همانطور که هر دستگاه پیچیده دیگری دارای خرابی‌ها و مشکلات می‌باشد، گیربکس‌های اتوماتیک نیز ممکن است با ایرادات مختلفی روبرو شوند که باید به موقع تشخیص داده و رفع شوند. دلایل خرابی گیربکس اتوماتیک در ادامه توضیح خواهیم داد.

یک عدد گیربکس خودرو

علت خرابی گیربکس خودرو

دلایل خرابی گیربکس اتوماتیک

وظیفه گیربکس در هر خودرو انتقال نیروی مکانیکی در سرعت و قدرت های مختلف است و به طور کلی در  دو نوع دستی و اتوماتیک در انواع خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه به دلیل رانندگی راحت تر، گیربکس های اتومات با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه شده اند و در بیشتر خودروهای مدرن انواع مختلفی از این قبیل جعبه دنده ها، با تکنولوژی های متفاوت، به کار گرفته می شوند. گیربکس های اتوماتیک  نیز مانند انواع دستی ممکن است به دلایل متعددی دچار ایراد شوند که از جمله مهمترین این علت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خرابی اجزای کلاچ و کاهش شتاب خودرو یا پاسخ ناکافی دریچه گاز

مهمترین دلیل خرابی گیربکس اتوماتیک می تواند خرابی بخشی از اجزای کلاچ باشد که موجب خواهد شد پس از تعویض دنده با تاخیر در شتاب خودرو مواجه شویم. در گیربکس دستی این تاخیر در حدود یک ثانیه است اما در نوع اتوماتیک با ایراد در سیستم کلاچ طولانی تر خواهد شد؛ علاوه بر آن این تاخیر ممکن است به دلیل وجود هوا در سیالات گیربکس نیز ممکن است به وجود آید و راه حل آن انجام یک هواگیری ساده یا تعویض قطعات معیوب کلاچ می باشد

  • نشتی روغن گیربکس

یکی دیگر از دلایل خرابی گیربکس اتوماتیک وجود نشتی است. در بیشتر موارد سیال درون جعبه دنده مایعی نارنجی رنگ است و چنانچه پس از چند ساعت پارک خودرو متوجه وجود نشتی در زیر گیربکس شدید باید نسبت به پیدا کردن علت نشتی و رفع آن اقدام نمایید.

  • سطح ناکافی روغن گیربکس و آلودگی آن

عامل دیگر خرابی گیربکس خودرو عدم توجه به روغن گیربکس است. این روغن برخلاف روغن موتور تبخیر نمی شود و همیشه باید مقدار آن در حد ماکزیمم باشد. کاهش روغن گیربکس یا آلودگی آن موجب اختلال در روانکاری صحیح بین دنده ها و یاتاقان ها شده و سایش و خرابی این قطعات را به دنبال خواهد داشت. فراموش نکنید که کیفیت روغن گیربکس باید به صورت دوره ای مورد بازدید قرار گرفته و در صورت لزوم تعویض شود تا از بروز آسیب های جدی برای گیربکس و اجزای آن پیشگیری شود.

گیربکس اتوماتیک

شرایط سالم بودن گیربکس اتوماتیک

چگونه بفهمیم گیربکس اتومات سالم است

در حالت معمول اگر تعویض دنده ها با گیربکس اتوماتیک بدون مشکل باشد، قطعا نشان از سلامت گیربکس اتومات از لوازم یدکی سوناتا است و به جز سرویس های دوره ای نیاز به اقدام خاصی نمی باشد؛ اما وجود هر کدام از نشانه های زیر می تواند علامت خرابی و وجود ایراد در این سیستم باشد:

  • لرزش و تقه زدن هنگام تعویض دنده گیربکس اتوماتیک
  • تاخیر در پاسخگویی زمان تعویض دنده
  • ایجاد سر و صداهای غیر عادی گیربکس
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس بر روی نمایشگر داشبورد
  • احساس بوی سوختگی از گیربکس خودرو
  • نشتی یا کم شدن مداوم روغن گیربکس

با مشاهده هر کدام از موارد بالا نیاز است تا گیربکس خودرو مورد بازدید قرار گرفته و ایراد به وجود آمده برطرف گردد. فراموش نکنید که تعمیر گیربکس های اتوماتیک کاری تخصصی است و بهتر است که در تعمیرگاه های مجاز و معتبر انجام شود.

نگهداری گیربکس اتوماتیک در خودروهای کیا و هیوندای

نگهداری صحیح از گیربکس اتوماتیک علاوه بر افزایش طول عمر خودرو، نیاز به هزینه های اضافی برای تعمیرات را نیز کاهش می دهد. به همین منظور رعایت برخی نکات در نگهداری صحیح گیربکس اتوماتیک خودروهای کیا و هیوندای ضروری است و از جمله مهمترین این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعویض به موقع روغن گیربکس

همان طور که گفته شد به مرور زمان کیفیت روغن گیربکس کاهش پیدا کرده و دچار آلودگی می شود. که یکی از  دلایل خرابی گیربکس اتوماتیک است، به همین دلیل برای جلوگیری از سایش اجزای گیربکس لازم است تا به صورت دوره ای این روغن تعویض شود. توجه داشته باشید که در هر مدل خودرو از روغنی متناسب با شرایط توصیه شده در دفترچه راهنمای آن استفاده شود. به طور معمول توصیه می شود که در خودروهای کیا و هیوندای برای اولین بار پس از طی مسافتی حدود 70 هزار کیلومتر  و دفعات بعد، پس از هر 40 هزار کیلومتر کارکرد نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام شود.

  • رعایت دمای مناسب

در گیربکس های اتوماتیک خودروهای کیا و هیوندای دما نقش بسیار موثری در سلامت این سیستم دارد. دماهای بالا یا پایین هر دو می توانند موجب کاهش عمر مفید گیربکس شوند و به همین دلیل احتمال خرابی این بخش از خودرو در آب و هوای بسیار گرم یا بسیار سرد بیشتر است.

  • انجام منظم سرویس های دوره ای

مانند دیگر بخش های خودرو، گیربکس اتوماتیک نیز به صورت دوره ای باید مورد بررسی و بازدید قرار بگیرد. انجام این سرویس ها بهتر است در نمایندگی های مجاز شرکت های سازنده و مطابق با برنامه زمان بندی توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو انجام شود.

گیربکس خودرو

دلایل خرابی گیربکس اتوماتیک

علائم خرابی فیلتر گیربکس اتوماتیک

فیلتر گیربکس وظیفه تصفیه و گرفتن آلودگی های موجود در روغن گیربکس را برعهده دارد و خرابی آن می تواند سبب بروز اخلال در عملکرد گیربکس و آسیب به اجزای مختلف آن شود. این بخش از گیربکس به دلایل مختلفی از جمله تجمع آلودگی ها و افزایش کارکرد نیاز به تعویض پیدا می کند. وجود علائم زیر معمولا نشانه خرابی این فیلتر و فرا رسیدن زمان تعویض آن می باشد:

  • تاخیر در تغییر دنده
  • لرزش یا لرزه در گیربکس
  • صداهای غیر عادی گیربکس
  • عملکرد نامناسب در زمان تغییر دنده
  • افزایش دمای روغن گیربکس

 علائم خرابی توربین گیربکس اتومات

توربین در گیربکس اتوماتیک از جمله بخش های اصلی به شمار می آید و وظیفه انتقال قدرت از موتور به گیربکس را برعهده دارد. از جمله مهمترین علائم خرابی این بخش از گیربکس می توان موارد زیر را نام برد:

  • لغزش گیربکس؛ ناپایداری و لغزش خودرو در زمان حرکت ممکن است در اثر ایراد در توربین گیربکس باشد.
  • کاهش شتاب خودرو؛ یکی از دلایل کاهش شتاب نسبت به قبل وجود ایراد در توربین گیربکس است، البته این افت شتاب ممکن است به دلایل متعدد دیگری نیز ایجاد شود که باید توسط فردی متخصص علت اصلی این مشکل مورد بررسی قرار گیرد.
  • افزایش مصرف سوخت؛ خرابی توربین گیربکس یکی از دلایل افزایش ناگهانی مصرف سوخت است که باید برای عیب یابی دقیق این موضوع مورد بازدید قرار گیرد.
  • صدای غیر عادی از گیربکس؛ مانند خرابی فیلتر گیربکس با بروز ایراد در توربین گیربکس نیز ممکن است صداهای غیر عادی از آن به گوش برسد.
  • نشتی روغن در پشت پمپ؛ وجود این نشتی موجب می شود که میزان روغن گیربکس از حد مجاز کمتر شده و پس از مدتی با خرابی این بخش روبرو شویم؛  به همین دلیل این نشتی باید جدی گرفته شود و در اسرع وقت با مراجعه به تعمیرکار متخصص برطرف شود.
  • اختلال در تعویض دنده؛ تاخیر در تعویض دنده یا تعویض آن با نرمی غیر عادی نیز نشان از خرابی گیربکس اتوماتیک است.

علت دیر شتاب گرفتن گیربکس اتوماتیک

از جمله مهمترین دلایل دیر شتاب گرفتن خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند، می توان به وجود ایراد در گیربکس اشاره کرد؛ که در بالا دلایل خرابی گیربکس اتوماتیک گفته شده است. زمانی که در بخش کلاچ گیربکس اتومات خودرو خرابی وجود داشته باشد، خود به خود شتاب ماشین کاهش پیدا کرده و پس از تعویض دنده، زمان زیادی طول می کشد تا خودرو به  شتاب مورد نظر برسد و در نتیجه خود گیربکس نیز به مرور زمان دچار آسیب خواهد شد. علاوه بر این نقص کلاچ گیربکس، خرابی روغن گیربکس نیز می توان تا حدودی در کاهش شتاب خودرو موثر باشد.

جمع بندی

در این مقاله، به بررسی مشکلات و دلایل خرابی گیربکس اتوماتیک پرداختیم. از جمله علل مهم خرابی می‌توان به کلاچ، نشتی روغن، سطح ناکافی روغن، و نقص فیلتر گیربکس اشاره کرد. همچنین نکات مهمی برای حفظ سلامت گیربکس اتوماتیک در خودروهای کیا و هیوندای نیز مورد بررسی قرار گرفت. با اهمیت دقت در نگهداری، سرویس منظم و تعویض به موقع قطعات، می‌توان از خرابی‌های احتمالی گیربکس اتوماتیک جلوگیری کرده و از عمر مفید خودرو بیشتری بهره‌مند شد.

الماس پارت 

سوالات متداول

  • چند نوع گیربکس در خودروها استفاده می‌شود؟
    دو نوع گیربکس اصلی در خودروها عبارتند از دستی و اتوماتیک.
  • علل خرابی گیربکس اتوماتیک چیست؟
    برخی از علل خرابی گیربکس اتوماتیک شامل خرابی اجزای کلاچ، نشتی روغن گیربکس، سطح ناکافی روغن گیربکس و آلودگی آن می‌شود.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.