چرا خودرو روغن ریزی می کند؟

مدیر وبسایت 2021/10/17
علل روغن ریزی خودرو


روغن ریزی خودرو علل متفاوتی دارد که ما در این مقاله به بررسی علل آن می پردازیم. و در ادامه روش برطرف کردن روغن ریزی را خواهیم گفت. تا انتها با الماس پارت همراه باشید.
در ابتدا باید بدانید روغن ریزی با روغن سوزی متفاوت است. در روغن سوزی به دلیل نامطلوب بودن کیفیت روغن موتور به تدریج کم می شود. اما روغن ریزی دلایل دیگری دارد. که قصد داریم به علل آن اشاره کنیم.

نحوه نشتی روغن در خودرو چگونه است؟

حتما بارها شاهد این بوده اید که وقتی یک خودرو حرکت می کند. لکه های سیاهی در محلی که پارک بوده بر جای می ماند. شاید برای خود شما هم این اتفاق افتـاده باشد. اما چرا خودرو روغن ریزی می کند؟ هنگامی که موتور خودرو شروع به کار می کند. روغن با سرعت زیادی در مدار شروع به حرکت می کند. و در این حالت و در این جالت اگر در موتور خودرو محلی برای درز روغن وجود داشته باشد. روغن از آن خارج می شود.

چهار نوع روغن برای خودرو ها وجود دارد. از قبیل: روغن موتور، روغن فرمان، روغن گیربکس، روغن ترمز

عوامل روغن ریزی خودرو

جاری شدن روغن در کدام قسمت خودرو رخ می دهد؟

بیشترین نشتی روغن در قسمت بالایی و پایینی خودرو دیـده می شود. که در قسمت بالایی خودرو ممکن است به دلیل سر سیلندر موتور باشد که در این زمان یا واشر سر سیلندر دچار خرابی شـده و یا کف سیلندر آسیب دیـده است. و حتی ممکن است تعمیر کاری که خودرو شما را تعمیر کـرده پیچ های آن را به درستی نبسته باشد. همچنین می تواند به دلیل خرابی واشر قالپاق سوپاپ باشد. البته یک دلیل دیگر هم می تواند داشته وجود داشته باشد. همچنین آن هم این است که کاسه نمد دچار خرابی شـده باشد.

در این صورت خودرو روغن ریزی خواهد کرد. و اگر در قسمت پایینی خودرو، نشتی روغن وجود داشته باشد. عمدتا به دلیل کارتر است. که رایج ترین دلیل نشتی کارتر، نداشتن چسب در محل نصب آن است. و یا در اثر تعویض پی در پی روغن ممکن است پیچ تخلیه روغن رزوه شود. که این عمل موجب روغن ریزی خواهد شد. علت های دیگری نیز وجود دارد. مانند خراب شدن مخزن هیرولیک فرمان و یا خراب بودن پلوس که بسیار خطرناک است. باید سریعا به آن رسیدگی شود. بنابراین سعی کنید روغن ریزی خودروتان را پشت گوش نیندازید و پیگیر سلامت خودرو خود باشید.

حالا دیگر می دانید چگونه روغن ریزی اتفاق می افتد. بنابراین اگر خود تخصص در زمینه تعمیر خودرو ندارید در اسرع وقت آن را به یک تعمیر کار نشان دهید. تا متحمل هزینه های بیشتر نشوید. نکته مهم: با توجه به پیچیده بودن موتور خودرو های خارجی مانند خودرو های کیا و هیوندای بهتر است خودتان اقدام به تعمیر آن نکنید. زیر ممکن است در اثر یک بی احتیاطی به خود ضرر مالی وارد کنید.

ریزیش روغن از خودرو چه آسیبی به خودرو میزند؟

در صورتی که متوجه روغن ریزی خودرو خود شدید سریعا به یک تعمیرکار مراجعه کنید. روغن  بسیار مهمی معمولا روغن موتور باعث خنک کردن سیستم موتور می شود. بنابراین برای اینکه همیشه موتور خودرو به درستی خنک شود. باید از  روغن ریزی موتور جلوگیری کرد. زیرا ممکن است در اثر کمبود روغن موتور مشکلاتی چون سوختـن موتور، چسبیـدن پیستون به سیلندر، خرابی سوپاپ ها، خرابی فنر سوپاپ و یا خرابی میل لنگ و یاتاقان شود.

بنابراین اگر به روغن ریزی موتور توجه نشود ممکن است دچار دردسر بزرگی شوید. و مجبور شوید هزینه هنگفتی بابت تعمیر خودرو خود پرداخت کنید. حالا سوالی پیش می آید؛ آیا روغن ریزی خودرو را خودمان می توانیم تعمیر کنیم؟ شاید در بعضی موارد بتوانید این عمل را خودتان انجام دهید. مانند تعویض واشر کارتل، تعویض پیچ معیوب کارتل و یا سوراخ شدن کارتل که می توانید با یک چسب فوری آن را برطرف کنید. اما تنها برای موارد سطحی می توانید خودتان دست به کار شوید. در غیر این صورت ممکن است باعث آسیب خودرو شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.