مهم ترین هشدارها درباره علائم خرابی ترمز

مدیر وبسایت 2024/02/07
3 راز خرید ملک که فقط مشاورین املاک می دانند

تمامی سازندگان خودرو در دنیا از سیستم ترمز abs  برای اتومبیل­ها استفاده می‌کنند. این سیستم به دلیل عملکرد بسیار عالی که دارد، توانسته در مدت زمان کوتاهی در صنعت خودروسازی جایگاه ویژه‌ای به دست آورد. وجود این نوع ترمز در خودرو‌ها سبب افزایش امنیت آن‌ها شده و میزان تصادفات را نیز به حداقل رسانده است. اما این سیستم نیز ممکن است روزی به دلایل مختلف خراب شده و دیگر عملکرد اولیه خود را نداشته باشد. شما می‌توانید با توجه به نشانه‌هایی در اتومبیل خود، متوجه خرابی سیستم abs  شده و هرچه زودتر جهت تعمیر آن اقدام کنید. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مهم‌ترین علائم خرابی ترمز  بپردازیم. اگر احساس می‌کنید که در عملکرد سیستم ترمز اتومبیل شما اختلالی وجود دارد، در مقالات قبلی با شما درباره  زمان تعویض لنت ترمز  صحبت کرده بودیم . ترمز از مهم ترین سیستم های موجود در خودرو و اولین عامل برای نگه داشتن خودروی شما می باشد. نبود ترمز می تواند مشکلات بسیار خطرناکی را برای شما چه در جاده و چه  در محیط شهری بوجود بیاورد. 

یک سیستم ترمز متصل به چرخ ماشین

علائم خرابی ترمز

علائم خرابی ترمز 

با مطالعه بخش قبلی متوجه شدید که سیستم ترمز abs  کاملا هوشمند است و عملکرد آن کاملا به اطلاعاتی که از سنسور‌ها دریافت می‌کند، بستگی دارد. اگر خودرو شما به این سیستم ترمز مجهز باشد، بر روی صفحه کیلومتر چراغی  را با عنوان abs مشاهده می‌کنید. یکی از علائم بسیار مهم خراب بودن ترمز ای بی اس در واقع روشن شدن همان چراغ می‌باشد.

چنانچه چراغ abs  روشن باشد، بدین معناست که در سیستم ترمز خودرو مشکلی وجود دارد و شما باید جهت رفع آن هرچه سریع‌تر اقدام کنید. اما برای تشخیص این مشکل در اتومبیل، نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روشن شدن چراغ ترمز و چراغ abs  به صورت همزمان

اگر در سیستم ترمز ای بی اس خودرو مشکل بسیار جدی وجود داشته باشد، علاوه‌بر روشن شدن چراغ abs  شاهد روشن شدن چراغ ترمز نیز خواهیم بود. در چنین شرایطی باید هرچه سریع‌تر خودرو را متوقف کرده و با امداد خودرو تماس حاصل فرمایید.

لازم به ذکر است که بی توجهی نسبت به روشن بودن این دو چراغ می‌تواند دردسرهای بسیار زیادی به همراه داشته باشد. زیرا این مورد از وضعیت بسیار بحرانی سیستم ترمز خبر می‌دهد.

شنیدن صدای ساییده شدن، خرد شدن یا زوزه کشیدن

از اولین نشانه های و علائم خرابی ترمز خودروی شما شنیده شند صدای ساییده شدن و لغزش است هنگامی که اقدام به گرفتن ترمز می کنید ممکن است بنا به دلایلی صدای ساییده شدن لنت ترمز های خود را بشنوید که البته ممکن است این مشکل به دلیل نوع و جنس لنت ترمز و یا به دلیل نازک شدن لنت های ترمز خودروی شما باشد.

لرزش غیر عادی خودرو هنگام ترمز گیری

یکی دیگر از علائم خرابی ترمز خودرو می تواند لرزش خودرو هنگام گرفتن ترمز باشد، اگر زمانی که اقدام به گرفتن خترمز در خودروی خود می کنید خودرو شما دچار لرزش های شدید می شود به احتمال زیاد زمان تعویض لنت ترمز خودروی شما فرارسیده است و باید آن را تعویض کنید. علت اصلی لرزش خودرو هنگام ترمز گرفتن خراشیدگی و تاب برداتن روتورهای خودرو می باشد، روتور قسمتی است که لنت های ترمز به آنها می چسبند و آنها را می گیرند هنگامی که این روتورها دچار تاب برداشتن و اسیب دیدگی شوند لنت های ترمز به خوبی نمی توانند آنها را بگیرند و همین موجب لرزش های غیر عادی هنگام گرفتن ترمز در خودرو می شود.

تعمیر ترمزچرخ جلو

شل شدن پدال ترمز

شل شدن پدال ترمز هنگام ترمز گیری

در برخی اوقات ممکن است بعد از فشردن پدال ترمز، احساس کنید که عملکرد آن مثل همیشه نیست. این مورد نیز می‌تواند یکی از مهم‌ترین علائم خرابی ترمز abs  باشد. شما می‌بایست این مشکل را در خودرو حتما جدی گرفته و به آن اهمیت ویژه­ای بدهید. در غیر این صورت ممکن است خسارات جانی و مالی بسیار زیادی به وجود بیاید.

قفل شدن پدال ترمز

از دیگر نشانه‌های و علائم خرابی ترمز می‌توان به قفل شدن پدال ترمز اشاره کرد. طراحی این سیستم در خودرو به صورتی است که در زمان ترمز گرفتن، مانع قفل شدن چرخ‌ها می‌شود. اما چنانچه متوجه شدید که ترمز در حال حرکت قفل  است، باید خیلی سریع جهت تعمیر سیستم abs  اقدام کنید. در برخی اوقات ممکن است که در چنین مواقعی صدایی همانند صدای کلیک کردن را در خودرو بشنوید.

کشیده شدن خودرو به چپ و راست

اگر هنگام فشار دادن پدال ترمز خودروی شما به سمت چپ یا راست کشیده می شود این می تواند به این دلیل باشد که لنت های ترمز های خودروی شما به صورت نامتوازن ساییده شده باشند.

تعمیر سیستم ترمز ماشین

علت خرابی ترمز

دلایل خرابی ترمز 

چند دلیل مهم و اصلی برای خرابی ترمز های خودرو وجود داد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت 

عادت های بد رانندگی

رانندگی غلط و نادرست می تواند هر کدام از قطعات و سیستم های خودروی شما را خراب کنند و هزنیه های بسیار زیادی را برای شما تحمیل کند. گرفتن ترمزهای پی در پی در هنگام رانندگی و  گرفتن ترمزهای محکم و پر فشار می تواند عمر لنت های ترمز خودروی شما را خیلی راحت کاهش دهد. یکی دیگر از عوامل نیز کیفیت لنت های ترمز است اگر لنت های باکیفیت تری برای خودروی خود تهیه کنید این لنت ها زودتر از موعد خراب می شوند و زودتر باید آنها را تعویض کنید.

داغ شدن ترمزها

داغ شدن بیش از حد ترمزها ییک دیگر از دلایل و عاولم خرابی لنت ترمز است این مشکل ممکن است موجب شکسته شدن  وسفت شدن لنت ترمز شود و کارایی آن ها را هنگام گرفتن ترمز کاهش دهد.

مایع هیدرولیک

نشت کردن مایع هیدرولیک به داخل لنت های ترمز یکی دیگر از عوامل خرابی ترمز خودرو می باشد که بهتر است هر از چندگاهی به بررسی این مشکل در خودرو بپردازید.

آب خوردن لنت های ترمز 

بسساری از افراد در طول روز به دلیل شرایط آب و هوایی و مکانی که زندگی می کنند ممکن است مجبور شوند در مسیرهای پر آب و دارای گل و لای رفت و آمد کنند این موجب می شوند که به طور مداوم آب به لنت های خودروی شما بخورد و موجب خرابی آنها در این شرایط بهتر است که هنگام رانندگی گل و لای و آب با سرعت کمتر رانندگی کنید.

خرابی سنسورهای ترمز

در ابتدای مطلب نیز گفته شد که ترمز ای بی اس برای عملکرد خود از سنسورها اطلاعاتی را دریافت می‌کند. اگر کوچک‌ترین مشکلی در هریک از سنسورها وجود داشته باشد، موجب خراب شدن ترمز ABS  خواهد شد.

معیوب شدن بلوک هیدرولیک

از دیگر علل خراب شدن ترمز ای بی اس می‌توان به خرابی بلوک هیدرولیک اشاره نمود. اگر این قطعه در خودرو خراب شود، هنگام گرفتن ترمزهای بسیار شدید، شاهد ایجاد خط ترمز خواهیم بود. این مشکل می‌تواند ناشی از آلوده شدن سیستم ترمز و یا خرابی سوپاپ‌ها باشد.

مشکلات برقی در ترمز ABS

وجود خرابی­ برقی در سیستم ترمز abs  نیز سبب خراب شدن این بخش خواهد شد. چنین مشکلاتی می‌تواند بنا به دلایل زیر در خودرو ایجاد شود:

  • وجود اتصال در سنسورهای ترمز
  • خراب بودن مدارهای الکتریکی
  • نوسانات موجود در پمپ
  • سوختن فیوزها
  • خراب شدن سوکت‌ها

عملکرد ترمز ABS  چگونه است؟

بدون شک جهت درک ایرادات هر سیستمی به خصوص سیستم‌ خودرو، بهتر است در ابتدا با نحوه عملکرد آن آشنایی پیدا کنید. لازم است بدانید که سیستم ترمز abs  در واقع یک نمونه ارتقا یافته از ترمزهای معمولی خودرو به حساب می‌آید. این سیستم توانسته تاثیرات مثبت بسیار زیادی در نحوه عملکرد اتومبیل بگذارد و موجب کاهش احتمال تصادف شود.

نحوه عملکرد  ترمز ای بی اس به این صورت است که بر روی هریک از چرخ‌های خودرو، یک سنسور وجود دارد. در صورتی‌که سرعت چرخ‌ها با یک‌دیگر متفاوت بوده یا اصطکاک کافی نداشته باشند، سنسورها به سیستم abs پیامی را ارسال خواهند کرد. این امر باعث شده تا سیستم ترمز برای هریک از چرخ‌ها روغن ترمز را با فشار متناسبی انتقال دهد. در نهایت نیز اتومبیل در سلامت کامل و به راحتی  متوقف می‌شود‌.

این درحالیست که در ترمزهای معمولی فرایند توقف خودرو چنین نبوده و ممکن است در سرعت بالا اتومبیل واژگون شود. حال که با نحوه عملکرد این سیستم آشنا شدید، بهتر است به بررسی مهم‌ترین علائم خرابی ترمز abs  بپردازیم‌.

صفحه ترمز

علت خرابی ترمز abs

دلایل خرابی ترمز abs

پس از بررسی مهم‌ترین علائم خرابی ترمز abs  بهتر است که نسبت به دلایل خراب شدن این سیستم نیز آگاه شوید. در واقع اطلاع از دلایل اصلی معیوب شدن ترمز باعث شده تا شما از ایجاد چنین مشکلی جلوگیری کنید.

چگونه از خرابی ترمز ای بی اس جلوگیری کنیم؟

لازم است بدانید که وجود قطعات تقلبی و بی کیفیت در سیستم ای بی اس نیز می‌تواند یکی از دلایل اصلی خرابی این سیستم باشد. بنابراین به منظور جلوگیری از خرابی ترمز خودرو بهتر است که همیشه از قطعات باکیفیت و اصلی استفاده نمایید.

رعایت اصول رانندگی

همانطور که گفتیم رانندگی نامناسب و فشارآوردن  به ترمز های خودرو می تواند موجب خرابی آنها  شود پس بهترین کار رانندگی اصولی برای کم تر آسیب رساندن به خودرو شما می باشد.

بررسی سیستم ترمز

افرادی که به خودروی خود زیاد توجه می کنند و به بررسی  مداوم قطعات و سیستم های خودروی خود می پردازند و  کمتر آن را به تعمیرگاه می برند، بررسی قطعات ترمزهای خودرو یکی از عواملی است که می تواند از خراب شدن زودتر از موعد سیستم ترمز ها جلوگیری کند.

چک کردن روغن ترمز

همانطور که در بخش دلایل خرابی ترمزهای خودرو به آن اشاره کردیم نشتی و تمام شدن روغن ترمز می تواند موجب خراب شدن آن شود، حتما به روغن ترمز خودروی خود دقت کافی را دشته باشید زیرا که اصطحکاک بیش از حد این قطعات می تواند موجب دغ شدن لنت های ترمز خودرو شوند.

جمع بندی

در حال حاضر تمام خودروهای امروزی دارای ترمز abs  هستند. این سیستم در کاهش تصادفات و عملکرد بهتر خودرو بسیار تأثیرگذار بوده است. اما ترمز ای بی اس نیز ممکن است پس از گذشت مدت زمانی دچار آسیب شود. شما می‌توانید با بررسی مهم‌ترین علائم خرابی ترمز abs ، تشخیص دهید که ترمز در چه وضعیتی قرار دارد. از جمله این علائم‌ می‌توان به قفل شدن پدال ترمز، سفت شدن پدال، روشن شدن چراغ ترمز و…. اشاره کرد. پیشنهاد می‌شود که در ادامه مقالات دیگر  الماس پارت  را مطالعه کنید.

الماس پارت 

سوالات متداول

  • چه نشانه‌هایی برای خرابی سیستم ترمز ABS در اتومبیل ممکن است ظاهر شود؟
    نشانه‌هایی که ممکن است برای خرابی سیستم ترمز ABS در اتومبیل ظاهر شود شامل روشن شدن چراغ ABS و ترمز، صدای ساییده شدن یا خرد شدن، لرزش غیر عادی خودرو هنگام ترمز گیری، شل شدن پدال ترمز، قفل شدن پدال ترمز، و کشیده شدن خودرو به چپ و راست می‌شود.
  • چگونه می‌توان از صحت عملکرد سیستم ترمز ABS اطمینان حاصل کرد؟
    برای اطمینان از صحت عملکرد سیستم ترمز ABS، می‌توانید به وجود نشانه‌های خرابی توجه کنید و در صورت نیاز از یک تعمیرکار ماهر خودرویی کمک بگیرید. همچنین، مراقبت و نگهداری منظم از سیستم ترمز و انجام بازرسی‌های دوره‌ای می‌تواند به پیشگیری از مشکلات کمک کند.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.