مقایسه اپتیما با توسان ؛ کدام یک بهتر است ؟

مدیر وبسایت 2024/03/13

مقایسه اپتیما با توسان، از جمله موضوعاتی است که در حوزه صنعت خودروسازی اخیراً به وجود آمده است. با گسترش فناوری‌های پیشرفته، شرکت‌های خودروسازی تلاش می‌کنند تا خودروهای برقی با عملکرد بالا و رانندگی راحت را به بازار عرضه کنند.

شرکت کیا و هیوندا دو کمپانی خودروسازی هستند که بسیار شناخته شده‌اند. خودرو اپتیما برای شرکت کیا بوده و خودرو توسان یکی از شاخص ترین تولیدات هیوندای می باشد. در این مطلب قرار است که به مقایسه اپتیما و توسان بپردازیم  که ابتدا باید  مشخصات ظاهری، فنی، آپشن‌ها و مدل هر کدام را دانسته و مورد بررسی قرار دهیم. خودرو اپتیما در سال 2017 تولید شده است. به همین منظور می‌توان گفت این خودرو در مقایسه با خودرو توسان که در سال 2018 ساخته شده، از امکانات کمتری برخوردار است. زیاد مهم نیست که کدامیک از این خودروها در چه سالی ساخته شده‌اند. نکته مهمی که در این قسمت وجود دارد، این است که فکر و خلاقیت سازنده هر خودرو تا چه حد بوده است!

در این مقاله، به مقایسه و بررسی ویژگی‌ها، عملکرد، اقتصادی بودن و امکانات اپتیما و توسان می‌پردازیم تا به مصرف‌کنندگان کمک کنیم تا انتخاب مناسبی را برای نیازهای خود در دنیای خودروسازی داشته باشند.

خودروی هیوندای مدل توسان آبی رنگ

آشنایی با خودروی توسان

معرفی توسان

اولین مدل از توسان توسط شرکت هیوندا در سال 2007 تا 2010 ساخته شد. نسل اول این خودرو دارای قیمت بسیار مناسب و ظاهری جذاب بود. به همین دلیل افراد زیادی طرفدار این مدل از خودرو بودند. اگر بخواهیم پیشینه این خودروها را بررسی کنیم باید گفت که نسل‌های دوم و سوم خودرو توسان به همان دلایل قبل، باز هم محبوبیت خود را داشتند. در آن زمان دیده می‌شد که افراد زیادی در کشورمان از این ماشین استفاده می‌کنند. توسان TL نسل سوم از این خودرو بوده که توسط شرکت هیوندا ساخته شده است. برای بهره مندی از کیفیت بالای این خودرو باید از قطعات توسان اورجینال استفاده کنید.

از ویژگی‌های این نسل از خودرو توسان می‌توان مصرف بهینه و به‌صرفه سوخت آن را نام برد. این ویژگی به این دلیل است که خودرو توسان در هر صد کیلومتر، تنها 8.3 لیتر بزنین لازم دارد. میزان صفر تا صد سرعت این خودرو 11.8 ثانیه است که این عدد برای توسان TL در مقایسه با نسل‌های قبل، دستاورد بزرگی است. این میزان سرعت بالا خودرو توسان به این دلیل است که  برروی موتور آن از یک گیربکس 6 سرعته استفاده شده که اتوماتیک بوده و این میزان نیرو را به هر چهار چرخ ماشین منتقل می‌کند.

زمانی که انتقال نیرو به صورت همزمان برروی همه چرخ‌ها انجام شود، این نیرو ماشینی را که ایستاده است، با سرعت زیادی به حرکت در می‌آورد. در مقایسه اپتیما و توسان باید آپشن‌های هر خودرو را بررسی کنید. از صفحه نمایش لمسی 8 اینچی، آینه‌های جانبی تا شو و گرمکن، سیستم تهویه دوگانه، وجود 6 بلندگو در ماشین، وجود دی‌لایت در چراغ‎‌های جلو، بالابر برقی شیشه، صندلی‌ها با روکش چرم و… می‌توان به‌عنوان گوشه‌ای از آپشن‌های خودرو توسان نام برد. یکی از مزیت‌های اصلی وجود صفحه نمایش لمسی در این خودرو، مجهز بودن آن به سیستم رهیاب دنده عقب است.

خودروی برند کیا مدل اپتیما

معرفی ویژگی های خودروی اپتیما

معرفی خودرو اپتیما

خودرو اپتیما در سال‌های اخیر در ایران بسیار پر طرفدار بوده است. نسل چهارم این خودرو معروف به اپتیما JF است که بیشتر افراد، این نسل از اپتیما را به این اسم می‌شناسند. دلیل محبوبیت و پر طرفدار بودن این خودرو این است که سری قبلی آن هم طرفداران زیادی داشت. شاید برایتان این سوال به‌وجود بیاید که ارتباط سری چهارم اپتیما با سری قبلی آن چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت سری سوم اپتیما که معروف به TF است، آنقدر موفق بود که کمپانی کیا تصمیم گرفت سری جدید را با تغییرات اندکی از سری قبل تولید کند. 

نسخه این خودرو، فیس لیفت است که دلیل نام‌گذاری این نسخه در اپتیما JF، نشات گرفتن آن از سری قبلی است. گفته می‌شود که طراحی خودروهای جدید اپتیما، همانند خودروهای BMW است. ایمنی داخلی این خودرو بسیار زیاد بوده که هر طرف آن پوشیده از کیسه‌های هوا است. قابلیت‌هایی که این خودرو دارد تا حدودی شبیه به خودرو توسان است. وجود صفحه نمایشگر 8 اینچی دارای سنسور پارک، وجود صندلی‌های چرمی که باعث می‌شوند هوا در بین صندلی و فردی که روی آن نشسته است، جریان داشته باشد، از آپشن‌های این خودرو است.

برای مقایسه اپتیما و توسان در سرعت‌شان باید گفت، میزان صفر تا صد سرعت خودرو اپتیما 9 ثانیه بوده که حدود 3 ثانیه سریع‌تر از خودرو توسان است. نهایت سرعت این خودرو 210 کیلومتر بر ساعت است. موتور این خودرو به صورتی تولید شده که از طبیعت تنفس می‌کند و نسبت به موتور سری‌های قبل، بهینه‌تر است. می‌توان از داشتن سقف پانورامیک سانروف، خروجی برق برای شارژ، گرم کن فرمان، کروز کنترل و ترمز پارک هوشمند، به‌عنوان امکانات رفاهی این خودرو نام برد.

خودروی توسان قرمز رنگ و اپتیما نقره ای رنگ

مقایسه مشخصات فنی و ظاهری توسان و اپتیما

مقایسه فنی و ظاهری توسان و اپتیما

ابتدا قصد داریم ظاهر این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم. خودرو اپتیما JF در مقایسه با سری قبلی آن تغییر خاصی نداشت و فقط دیده می‌شود که طراحی داخلی آن تغییر کرده است. از لحاظ ظاهری می‌توان گفت حالت کاپوت ماشین که در امتداد چراغ‌های جلو قرار دارد، باعث شده تا خودرو بسیار جذاب به نظر برسد. خودروهایی که شرکت کیا می‌سازد، دارای ابهت خاصی هستند و این خودرو هم از این قاعده مستثنا نیست. برای مقایسه اپتیما و توسان از لحاظ ظاهری، باید ویژگی‌های هر دو ماشین را بیان کرد.

دستگیره‌های کرومی، جلو پنجره شش ضلعی، قرار گرفتن دی‌لایت‌ها در بالای چراغ‌های جلو، لوله اگزوز دوتایی، حالت عضله‌ای خودرو و شکل بال کوسه‌ای در بالای در عقب، از ویژگی‌های ظاهری خودرو توسان هیوندا است. از مشخصات فنی خودرو توسان می‌توان پیشرانه‌های دیزلی و بنزینی، قدرت 155 اسب بخار، وزن 1435 کیلوگرم، نهایت سرعت 180 کیلومتر بر ساعت، نوع بدنه کراس اوور، ترمز دیسکی جلو و عقب، شاسی یکپارچه و رینگ‌های آلومینیومی آن را نام برد.

از مشخصات فنی اپتیما می‌توان به وزن 1475 کیلوگرم، موتور 4 سیلندر، قدرت 185 اسب بخار و پیشرانه 2.4 لیتری آن اشاره کرد.

خودروی توسان خودروی اپتیما
قدرت موتور 116 اسب بخار / 87 کیلووات 185 اسب بخار / 138 کیلووات
ظرفیت موتور 1598 سی سی / 1.6 لیتر 2359 سی سی / 2.4 لیتر
وزن 1477 کیلوگرم 1465 کیلوگرم
ظرفیت مخزن سوخت 14.3 گالن 18.5 گالن
مصرف سوخت 4.8 لیتر در 100 کیلومتر 8.1 لیتر در 100 کیلومتر
گشتاور 280 نیوتن متر 241 نیوتن متر
فاصله بین دو محور 2680 میلی متر 2804 میلی متر

 

جمع‌بندی

با توجه به مقایسه‌ای که در بین خودروهای اپتیما و توسان انجام شد، می‌توان نتیجه گرفت که هر یک از این خودروها ویژگی‌ها و امکانات منحصر به فردی دارند که بستگی به نیازها و ترجیحات شخصی مصرف‌کننده دارد. اپتیما با موتور بنزینی و قدرت بالا و سرعت زیاد خود، به علاقه‌مندان به رانندگی پر انرژی و هیجان انگیز خوش می‌آید، در حالی که توسان با مصرف بهینه سوخت و مجهز بودن به امکانات رفاهی برای رانندگانی که به دنبال راحتی و کاربری همه جانبه هستند، جذابیت خاصی دارد. در نهایت، انتخاب بین این دو خودرو بستگی به معیارها و اولویت‌های هر خریدار دارد که با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و نیازهای خود، می‌توانند تصمیم بهتری برای خرید خودرو بگیرند.

الماس پارت با ارائه قطعات با کیفیت و قیمت مناسب، از جمله روغن‌های موتور، فیلترها، ترمزها و سایر قطعات اپتیما و توسان، اعتماد و رضایت مشتریان را جلب کرده است. استفاده از قطعات الماس پارت به عنوان جایگزینی برای قطعات اصلی، می‌تواند در افزایش عمر و کارایی خودروها تاثیرگذار باشد و به موجب همین موضوع، این برند مورد توجه و اعتماد مالکان اپتیما و توسان قرار گرفته است.

الماس پارت 

سوالات متداول

  • توسان چند نسل دارد؟
    توسان تاکنون به سه نسل مختلف شناخته شده است.
  • چه امکاناتی از جمله ویژگی‌های اپتیما JF است؟
    اپتیما JF دارای صفحه نمایشگر 8 اینچی با سنسور پارک، صندلی‌های چرمی با جریان هوا، وجود سقف پانورامیک سانروف، خروجی برق برای شارژ، گرم‌کن فرمان، کروز کنترل و ترمز پارک هوشمند است.
  • چه اختلافات فنی بین اپتیما JF و توسان وجود دارد؟
    اپتیما JF دارای موتور 4 سیلندر با قدرت 185 اسب بخار و پیشرانه 2.4 لیتری است، در حالی که توسان دارای پیشرانه‌های دیزلی و بنزینی با قدرت 155 اسب بخار و وزن 1435 کیلوگرم است.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.